Tretton månader efter Kornet
13 maj 2003 | Ingen har kommenterat än
För ett drygt år sedan – den 16 april 2002 – skrev jag På Kornet, i artikeln ”Hur annonserna inte fungerar”:
Slumpmodellen har gjort det fåfängt att först läsa färdigt det jag vill av nyheter och artiklar, och sedan försöka gå tillbaka. Även om jag återvänder till den artikel där jag såg budskapet, har som regel en ny annons slumpats in.
I sin Alertbox häromdagen (5 maj 2003) skriver Jakob Nielsen och Don Norman om ”Making web advertisments work”:
”Many a time we’ve been working on a site and noticed an interesting, relevant advertisement. So, we make a mental note to return and follow up on the ad. Oops, we can’t. When we go back, there is a different advertisement…”
På Kornet, 2002:
Slumpmodellen har inte tagit hänsyn till, att en viktig egenskap hos annonser (likväl som artiklar) är att de är stabila: att man faktiskt kan gå tillbaka till dem och läsa dem igen. Annonsen jag läste i morgontidningen kan jag på kvällen visa för min fru. Eller plocka fram dagen därpå. Köpbeslut kan diskuteras och fattas.
Norman/Nielsen Alertbox, 2003:
”When we go back, there is a different advertisement, breaking one of the oldest principles of interaction design: stability. (—) Notice what happens when you read a newspaper. You turn the pages, following a story, and your eye happens upon an advertisement you?re interested in. Most likely, you’ll keep reading the news story, but make a mental note to go back to the ad. When you do, guess what? The ad is still there.”
På Kornet, 2002:
Istället tar man till allt grövre och grövre artilleri. Pop-up-annonser lägger sig över sidan i särskilda fönster. Andra annonser sväller ut och täcker den sida man vill läsa … vilket irriterar besökarna ännu mer.
Norman/Nielsen Alertbox, 2003:
”most current Web advertising approaches are aimed at taking what doesn’t work and making it ever bigger and more annoying, continuously fighting user behavior.”
På Kornet, 2002:
En tredje möjlighet vore att låta en enkel lista över de annonser som jag ser medan jag går runt på sajten ackumuleras på en strategisk plats – ett begränsat personligt annonsindex, således. När jag känner att jag läst färdigt, kan jag välja om jag vill gå vidare till någon av annonserna.
Norman/Nielsen Alertbox, 2003:
”Why not make it possible for users to review ads after they rotate off the screen? If every site that featured rotating, dynamically generated ads simply offered a button at the ad location — ’view last 10 ads here’.”
”Hur annonserna inte fungerar” innehåller ytterligare tre möjliga ideer, som Nielsen/Norman inte tar upp.
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
Kommentera