Norsk reset, nu också i ICA
11 juni 2003 | Ingen har kommenterat än
Igår var första gången för mig: kassaterminalen i min butik frös just när jag skulle betala. Kassörskan hade scannat in alla mina varor – men sen tog det stopp. Jag kunde inte dra mitt kort, hon kunde inte göra någonting (eller rättare sagt, det spelade ingen roll vad vi gjorde).
Medan kön växte tillkallade kassörskan kollegor. Många knapptryckningar testades. Blå knapp-blå knapp-röd knapp. ”Kan du se vad det står på terminalen nu?” frågade de mig. ”Fortfarande ’Transaktion klar'”. När inget hjälpte konstaterade kollegorna att ”du måste krypa ner under kassan och dra ur kontakten.”
Min kassörska såg osäker ut men försvann modigt ner under rullbandet. ”Men vilken kontakt? Det finns massor av sladdar här” hördes hennes röst där underifrån. ”Den stora svarta fyrkantiga. Dra ut den, håll den ute i tre sekunder, sätt in den igen.”
Nu dök nya spännande meddelanden upp i den lilla kortläsarens fönster. CSAM/SMASH, Untrushing code, STARTING, Toolbox v.1.88.92….
Men inte ens ”norsk reset” hjälpte. Systemet strejkade fortfarande. ”Nä,” konstaterade den mest erfarna kollegan slutligen. ”Du måste logga av och logga på. Det går inte att initiera.” Ytterligare en hjälpsam kassörska tog mina varor till en ny kassa och slog in dem igen.
Butiksdatasystemet är nog rätt stabilt. Det är första gången jag sett sådana problem (fast uppenbarligen inte första gången de drabbade butiken). Och gamla mekaniska kassa-apparater gick säkert också sönder ibland. Då tog det säkert mer än en omstart för att laga dem.
Men det är fascinerande att se hur en grupp anställda handskas med problem. Hur de – under ledning av den lokala experten – går igenom den typiska repertoaren av nöd- och räddningsåtgärder: en för de flesta välbekant koreografi av först mer drastiska och sedan allt mer uppgivna turer.
Möjligen är det lite oroande att det hela är så välbekant.
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
Kommentera