Moratorium på prylar!
20 januari 2004 | 9 kommentarer
Vilka tekniska prylar funkar inte i din vardag – hemma eller på jobbet?
Vi får allt fler prylar i våra liv; prylar som kan allt mer. I alla fall i princip och i reklamen. Men i verkligheten visar det sig ofta vara groteskt svårt att utnyttja de där finesserna i mp3-kalender-kamera-telefon-dataspels-mejlklienten. Förresten inte bara finesserna; att över huvud taget få igång den tar tid…
Kornets gästskribent Henrik Ahlén vill ha ett moratorium för nya funktioner – tills de som redan finns verkligen fungerar och är tillräckligt enkla att installera och använda.
Vad säger du? Och vilka prylar har du som faktiskt är ett nöje att använda? Kommentera Henriks artikel här nedan!
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
9 kommentarer to “Moratorium på prylar!”
Kommentera
januari 20th, 2004 @ 17:08
Jag har löst problemet med datorer, skrivare, fax. modem. mobiler, spel och dylikt som inte fungerar. Jag har räknat på hur mycket tid det går åt till att få prylarna att fungera per år. Resultatet för min del är att jag använder dem så litet som möjligt med så enkla funktioner som möjligt.
Livet är kort men genom att minimera användningen av elektroniska prylar (inklusive TV) har jag fått många nya timmar i mitt liv varje vecka att använda till något värdefullt.
Tom Jensen
januari 20th, 2004 @ 19:32
Bra talat Henrik. Videon är också ett bra exempel. Vad är dess inställningsmöjligheter om inte kvalificerat vansinne. Inte undra på att folk köper färdiginspelade program… En amerikansk president hade som utbildningsmål att 80 procent av befolkningen skulle klara av att programmera en video. Han gav upp…
En lösning är skalbarhet. Låt användaren välja komplexitetsgrad. För varje val dyker instruktioner upp. Inte som nu där all komplexitet finns med från början i en enda geggig röra.
Johan
januari 20th, 2004 @ 21:11
Tja, skrivaren fungerar inte speciellt bra just nu. Den gamla TV´n är kass. Höga C på mitt keyboard är tyst. All teknisk utrustning går sönder en vacker dag, men det är inget jag gråter över.
januari 21st, 2004 @ 10:19
I Bryce, ett progam som skapade fiktiva landskapsbilder, var det t.o.m. så att ett antal funktioner var spärrade (och helt osynliga) för användaren till en början. Först när man hade använt de grundläggande funktionerna tillräckligt många gånger dök de mer avancerade funktionerna upp – som en sorts kvitto på att man nu behärskade grunderna.
EJa: Det är klart att saker går sönder till slut. Men när man inte ens kan få dem att fungera från början?
januari 21st, 2004 @ 16:01
Visst är det tråkigt när saker inte fungerar eller är svåra att komma igång med. Du nämner i artikeln att du behöver välja mellan 4 kontonamn när du kopplar upp dig med mobilen. Känner ofta att det inte verkar som att mobiltillverkarna har tänkt på att kunden ska kunna använda operatörernas tjänster. Skulle nog behövas lite mer praktiska kundtester hos Ericsson. Så här kan du i alla fall lösa det med din p800:
1. Leta upp kontrollpanelen. Du når den i listan som visas när du väljer symbolen med de fyra cirklarna i den övre menyn.
2. Där finns 3 flikar. En heter på engelska Connections. Om du har svenska som språk heter den kanske Uppkopplingar(?). När du klickar på den visas en lista. Längst ner ligger förhoppningsvis WAP-konton. Välj det.
3. Nu visas två flikar. Den bakre heter i min engelska version Prefered. Öppna den.
4. Nu har du kommit till platsen där det händer 🙂 Kryssa i rutan som motsvarar ”Use WAp account” och välj sedan det konto i listan som du vill använda de gånger du kopplar upp. I ditt fall med Telia är det ”Telia Mobile Online-GPRS” som gäller.
5. Klicka sedan på Done, så att det du ändrat sparas.
Lycka till.
Emma
januari 21st, 2004 @ 21:42
Hej alla, tack för givande kommentarer. jag tror dock inte på Toms lösning att undvika problem genom att låta bli att använda saker, många ting kan ju trot allt berika våra liv på olika sätt.
Min moratorie-artikel är ju inte menat som nåt annat än att få igång en debatt kring hur vi utvecklar nya funktioner utan att sätta oss in i användarnas situation. Det mesta som görs är ju fortfarande teknikstyrt, och de som utvecklar grundtekniken verkar inte vara styrda av någon alls. Exempel: varför ska jag behöva genomlida först en krånglig inloggning på Telias webb och sedan behöva tala om för dom exakt vilken telefonmodell jag har för att de ska kunna skicka ut ett SMS med dom inställningar som jag behöver för att få t ex MMS att fungera.
För det första borde min telefon kunna snacka själv med Telias tjänst och komma överens om vilka drivrutiner etc som behövs.
För det andra vet redan Telia vilken telefon jag har eftersom jag ju köpte den av dom!
Morr!
Men nu har jag fått igång min GPRS och njuter verkligen av att kunna läsa mina mail när och var jag vill, det är faktiskt avstressande och inte tvärtom som många som ej själva provat tror.
Förresten, skulle vara intressant att göra en enkät och kolla hur många som egentligen vet exakt vilken telefonmodell de har? Ofta står det ju inte heller på själva telefonen vilken modell det är (som t ex min P800)
Det är ju absurt när man som i tjänsten Zmart ska behöva gå igenom en tabell med ca 40 uppräknade mobilmodeller och se om just min mobil klarar deras tjänst!
januari 23rd, 2004 @ 11:20
Jag gillar skarpt min mobiltelefon, en gammal Nokia: för den är så bra på att gissa vad jag vill göra (till skillnad från t.ex. MS Word…).
Får jag ett SMS, tar default-tangenten fram det åt mig. När jag har läst det, har default-tangenten bytt till värde ”Radera” – det stämmer med hur jag vill ha det, för jag sparar sällan SMS. (Alla menyer är tydliga och läsbara.)
Även i andra fall tar den automatiskt fram den mest sannolika responsen på ett menyval. Följden är att jag oftast kan styra telefonen och utföra min uppgift utan att tvingas bläddra i menyer eller pricka andra små knappar med min stora tumme.
Bra interaktionsdesign, helt enkelt.
januari 23rd, 2004 @ 13:46
Till Emma ovan: ville bara säga att tack, men hade redag gjort det du beskriver för att ställa in önskat WAP-konto i min P800, och det hjälper alltså inte. Varje gång jag ska surfa på internet med min Opera browser får jag uppfrågan om vilket av 4 obegripliga konton den ska använda.
Sedan orkar jag inte ens beskriva alla turer innan jag fick MMS att fungera, men det innebar bl a 3 st nerladdade uppdateringar samt 2 besök på teliabutiken Kungsgatan. Och då är jag ju som sagt oerhört van vid att installera saker sedan 20 år tillbaka, och hade lusläst hela handboken och alla hjälpsidor innan, vilket nog är en smual ovanligt….
april 20th, 2008 @ 16:00
Fortfarande – över fyra år senare – har inget egentligen förbättrats.
Förutom att jag har upptäckt att jag gillar datorer bättre ju mer jag slipper ha Microsoftprodukter i dem.