EBBA-foner, tack
28 september 2004 | 5 kommentarer
Mitt exemplar måste vara tre år gammalt vid det här laget. Modellen är säkert fyra eller fem år, en evighet i mobiltelefonbranschen där nya modeller kommer varannan månad, men säljs ändå fortfarande. Och Nokia 3310 lär vara en av de mest sålda mobiltelefonerna över huvud taget.
Uppenbarligen finns det en stor kundkrets som – liksom jag – nöjer sig med svartvit skärm, och struntar i kamera, mms, och polyfoniska ringsignaler.
Nog för att en del av det där är trevligt. Men få funktioner betyder också enklare menyer, med färre val, och kommandon som är lätta att memorera.
Jag har köpt nya kläder till den ett par gånger. Senaste efter att jag rätt nyligen lyckades – två gånger! – tappa den i en låååång rulltrappa, där den duns, duns, duns, dunsade nerför trappan och slog i betonggolvet vid trappans fot. Skal, innanmäte och knappsats for åt alla håll. När jag själv kom nerför trappan rafsade jag ihop delarna, tryckte ihop dem – och den fungerade utan problem. Båda gångerna.
Skulle den mot förmodan gå sönder skulle jag nog överväga att köpa en likadan igen. Men den har två stora brister: den lagrar bara ett tiotal sms, och har bara plats för kanske ett fyrtiotal nummer i telefonboken.
Har man haft telefonen ett par år är telefonboken full, och likaså minnet för de där speciella sms:en man vill spara.
Så vad jag vill ha är en 3310+ – samma modell, samma funktioner och menyer, men med mer minne för kontakter och sms.
Det har Nokia inte lyckats prestera – trots att vi är fler som har ungefär samma önskemål, enligt en Cap Gemini-rapport, refererad i SvD idag: Telekunderna får inte vad de vill ha.
Hos CapGemini framgår det, att 60 % av 35-44-åringarna föredrar enkla framför mer avancerade telefoner – men endast en fjärdedel av operatörerna anser att enkelhet är en konkurrensfaktor. (Undersökning visar: Mobiloperatörerna förstår inte sina kunders grundkrav). Min syn på enkelhet finns i Kornet-artikeln Ebba säger: Enklare blir bättre, alltså.
(PS: Fast faktum är att jag också har en andra mobil. Mer om den senare.)
Relaterat på Blind Höna: Bättre mobiltelefoner.
Kategori: Prylar och teknologi
Kommentarer
5 kommentarer to “EBBA-foner, tack”
Kommentera
september 28th, 2004 @ 19:55
Håller fullständigt med dej om EBBA-nalle. Basfunktioner, behändigt format och begripliga funktioner. Hållbar laddaringång, tryckvänliga knappar – vad mer kan man begära än lite minnesutrymme. Det är vad jag kallar för VUXENPOÄNG på sådana krav. Less is more!
september 29th, 2004 @ 09:48
De asiatiska mobilföretagen är inne på samma spår. Från dagens Taipei Times:
’Dumb phones’– the next big thing?
http://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2004/09/29/2003204870
/Inger
september 29th, 2004 @ 11:44
Jag har en Nokia 3210 som funkar alldeles utmärkt att ringa med, innan dess en än äldre modell av Ericsson. Jag använder bara mobilen till att ringa med och svara på samtal. Det enda jag skulle vilja ha därtill i min mobil är en enkel kamera, inte för att sända MMS utan bara för att kunna ta snabba ögonblicksbilder för att sedan kunna föra in dem i datorn, för mobilen är alltid med till skillnad mot digitalkameran.
Annica
september 29th, 2004 @ 15:02
Hej Jonas,
EBBA, bra uttryck!
På Engelska:
Easier Becomes Better, Aight
/Mats
september 29th, 2004 @ 19:57
”AIGHT”? http://www.urbandictionary.com/define.php?term=aight
Must admit to not having heard that before.
How about a more southern EBBA: Easier Becomes Better, Ain’t it?
or a more uppity, Easier Becomes Better, Actually.
Fast finns det redan KISS kanske det inte behoevs ocksaa EBBA i engelskan.