Ont i själen: Informationsöverflödets paradox
3 maj 2005 | 1 kommentar
I artikeln om ”info-mania” i New Scientist (behandlad i En splittrad arbetssituation gör oss ineffektiva och korkade” och i ”Uppdatering om effekten av mejl”) förekommer faktiskt en hänvisning till ytterligare en (också ospecificerad) undersökning:
”Christopher Kimble, from the University of York, UK, adds that the quality of information contained in communications can also be a major problem for workers.
His own research, carried out within a large multinational company, shows that key employees, such as secretaries and IT support staff, can be particularly affected by misleading or incomplete emails. These increase the time required to complete the task, when a short phone conversation would have been much more efficient.”
Jag har varit inne på det där – se anteckningen Kontextens betydelse 2. Det är något av informationssamhällets paradox att vi kanske inte alltid får mer information – men information som ofta är fattigare, och som därmed kräver mer ansträngning av oss att tolka.
I SvD frågade för några veckor sedan tre kända forskare inom arbetsmiljö Varför har vi ont i själen? (SvD, 13 mars 2005).
Den frågan får inte heller där något svar, men de pekar på vad de kallar ”informationssamhällets störtflod av sinnesintryck, utmaningar, krav och möjligheter” i dagens samhälle:
”Har vår hjärna kapacitet att motsvara alla dessa krav? Våra fem sinnen tar varje sekund emot många miljoner informationsbitar, av vilka vårt medvetande aktivt noterar ett litet urval.”
Men detta har ju knappast har ändrats. På femtio år sedan likväl som för femtiotusen år sedan tog våra hjärnor emot och processade framgångrikt dessa miljoner informationsbitar. Den viktiga faktorn är det som forskarna kommer till i nästa stycke:
”Men hur görs urvalet? Kan vår hjärna sovra mellan det livsviktiga, det någorlunda angelägna och det onödiga?
Det ständiga informationsflödet gör återhämtningspauserna både kortare och färre.”
Det här är, tror jag, kärnan i informationsstressen: den digitala omgivning vi lever i nu är utformad så att sovrandet blir svårt.
Jag tror absolut att det är fullt möjligt att utforma digitala system och miljöer så att de presenterar rikare, mer människotillvänd och mer lättolkad information. Men det förutsätter först insikt om problemet; och medvetenheten därom är fortfarande mycket låg.
Kategori: Digital arbetsmiljö
Kommentarer
En kommentar to “Ont i själen: Informationsöverflödets paradox”
Kommentera
maj 6th, 2005 @ 15:00
Jag tror att du har fullständigt rätt i att arbetsmiljön kan anpassas till människan än att människan anpassas til arbetsmiljön.