Rymdfärjan, isoleringen, enkelhet och Amish
30 juli 2005 | Ingen har kommenterat än
”Apollo 13 på TV och en möjligen trasig rymdfärja i omloppsbana. Här är lite sammanhang och länkar:
”The space shuttle Discovery’s commander has said her crew is ’surprised’ and ’disappointed’ the foam debris problem still exists,” enligt BBC (Shuttle commander ’disappointed’, 29 juli). Men The Insulation: NASA Engineers Didn’t See Foam Ramp as Danger, enligt NY Times (29 juli).
Varför behövs isoleringen på rymdfärjans huvudtank? För att rakten drivs med flytande syre. Jag skrev om det På kornet i artikeln Ebba säger: Enklare blir bättre, alltså :
”Men att tvingas avstå från avancerade lösningar – till exempel av brist på resurser – kan till och med leda till bättre resultat. Fast det är bara ibland som alternativen blir synliga. New York Times berättar om ryska raketmotorer:
’Moskva förlorade visserligen det kalla kriget, men nu klår ryssarna väst i raketmotortillverkning. Med en teknologi som är enkel och pålitlig, kraftfull men tämligen billig vinner ryssarna inte bara kommersiella kunder världen runt, utan till och med det amerikanska försvaret. Ryssarna har byggt bättre raketer genom att lita till ett ’låg-teknologiskt’ bränsle.”
När amerikanska gamla kärnvapenmissiler nu byggs om för att lyfta kommunikationssatelliter, monterar amerikanerna därför in ryska motorer i dem.
’Hemligheten ligger i att ryssarna under kalla kriget lärde sig att nå bästa möjliga resultat utan att satsa på den senaste spetstekniken – den raka motsatsen till inriktningen i väst.
Till exempel litade ryssarna till fotogen, ett billigt bränsle som kan användas i rumstemperatur. USA satsade på att använda flytande syre: ett mycket dyrbart bränsle som måste kylas ner till mer än 200 grader under noll, en temperatur som kan ställa till stora problem för raketens övriga delar.’Enklare blir bättre, alltså.”
En av dem som kommenterat färjans problem är Edward Tenner, författare till boken ”Why things bite back”:
”Edward Tenner, an author and expert on technology issues, warned that using technology to analyze complex systems cut both ways. While such analysis can ’give you a true power and a true view’ of a problem, he said, it can ”make it look better than it really is.” He called this ’the illusion of control’.”
Intense Hunt for Signs of Damage Could Raise Problems of Its Own, 27 juli 2005
Ed Tenner har också en kolumn om enkelhet i senaste MIT Technology Review. Amish-sekten har inte skapat några rymdfärjor, men deras teknologi och filosofi har något att lära oss, säger Tenner:
”Self-imposed limitations promote a basic, but valuable, form of innovation. (…) The ban on connecting to the power grid fosters great ingenuity in hydraulic and compressed-air technology, resulting in devices that are often more energy efficient than conventional electric motors. (…) Power outages have become more frequent in North America but leave Amish farms and businesses largely undisturbed: the freezing rain that shut down the electrical grid in Quebec in winter 1998 had little effect on the Amish farmers who had established themselves in neighboring northern New York state.”
Plain Technology, juli 2005
Medan filmen Apollo 13 visar ett Nasa som heroiskt löser problem, berättar James Surowiecki i The wisdom of crowds om hur ”group think” betydde att Nasa negligerade skadan som fick rymdfärjan Columbia att brinna upp vid återinträdet.
(De ryska arbetshästarna till raketerna figurerar för övrigt, i ett annat sammanhang, även i Ola Larsmos och Lars Ilshammars bok ”404”.)
Kategori: Prylar och teknologi
Kommentarer
Kommentera