Blind Höna

Sedan 2001

SAS Radisson utlovar de bästa hororna i Skandinavien

20 oktober 2005 | 20 kommentarer

it's easy to sleep with the best in scandinavia - reklam för sas radisson hotell arlanda med en ung kvinnan väntande på sängen
Går det att tolka den här affischens uttryck, i text och bild, på något annat sätt?
Kvinnans väntande pose, mitt på dubbelsängen. Hur hon smeker sig själv på halsen. ”Det är lätt att ligga med de bästa i Skandinavien.” De bästa lyxfnasken, tydligen, för kvinnan ser verkligen ut att höra till rummets övriga inredningsdetaljer.
Affischen finns på flera ställen på Arlanda, och vid Arlanda Express mitt inne på Stockholms Central.
Vilka borde få sparken för att ha släppt igenom den här smörjan? Vilken reklambyrå borde tappa kontot fortare än kvickt?

Kommentarer

20 kommentarer to “SAS Radisson utlovar de bästa hororna i Skandinavien”

  1. Anna Toss
    oktober 20th, 2005 @ 08:48

    Jag såg den på Arlanda och reagerade exakt likadant. Men vi svenskar gör tydligen vad som helst för att få turisterna i säng ….

  2. Johnny
    oktober 20th, 2005 @ 11:25

    Vilken bra iaktagelse (som vanligt).

  3. Hans K
    oktober 20th, 2005 @ 13:34

    Jag har också reagerat på kampanjen. Den finns i några olika varianter i stil med ”I only sleep with people who say yes” eller nåt sånt. Suck.
    Dags för ny dresscode på Radisson SAS?
    http://www.bwild.com/ionslwibetat.html

  4. Emilie Thorsén
    oktober 20th, 2005 @ 19:38

    Satt och funderade på precis samma sak i måndags. Min förhoppning är att den är tänkt att vara ironisk. Är dock inte riktigt övertygad, men hur lågt kan egentligen ett företag sjunka? Den här annonsen är i alla fall rör omkring i bottenslasket.

  5. Daniel Hultkvist
    oktober 20th, 2005 @ 23:23

    mm håller med.
    Bilden är väldigt missvisande och kan orsaka stora bekymmer..som tex comviqs nya reklam…”Är du turk?”..fast den är lite mer ironi..bra blogg..

  6. Christian Lauritzen
    oktober 21st, 2005 @ 18:08

    Det er vel akkurat dette folkene bak reklamen vil. De vil jo bare vekke oppsikt med denne uttalelsen, mens det ligger en litt dypere mening bak. Jeg tror meningen er at det er de beste folkene, altså de høyest sosialt rangerte i samfunnet (les direktører ol.) som overnatter på Radisson SAS, og dette er folk som er rolige og gjør at du kan sove godt, og treffe likesinnede. Det er dette som er målgruppen, og ikke mannen i gata som er ute etter å tømme minibaren.
    Men om det er bra? Det kan såklart diskuteres.

  7. Stefan Persson
    oktober 22nd, 2005 @ 13:33

    haha klockren reklam

  8. Lisa
    oktober 22nd, 2005 @ 17:14

    Fy tusan vad pinsamt!

  9. Karl Andersson
    oktober 23rd, 2005 @ 22:09

    Skönt med ett företag som inte kryper under moralismen.

  10. Johan Folin
    oktober 23rd, 2005 @ 22:26

    Jag tycker det är du som associerar lite väl fritt. I klass med Nogger-rabaldret.

  11. andrea
    oktober 23rd, 2005 @ 23:18

    Ja, man undrar ju hur de har tänkt … eller har de ens det? Snacka om reklamkampanj… hihi, pinsamt.

  12. Per F Pettersson
    oktober 24th, 2005 @ 02:07

    Jag tycker att det här är ett av de snyggaste sätten hittils att sälja med sexanspelningar.

  13. Helle Kleins blogg
    oktober 24th, 2005 @ 16:49

    Sexistiskt, SAS Radisson!

    Vad håller SAS Radisson på med? Flera bloggare har uppmärksammat den senaste reklamkampanjen som möter resenärer på Arlanda…

  14. annika b
    oktober 25th, 2005 @ 13:38

    Håller fullkomligt med. Trist och simpelt. Termen ”snyggt” tycker jag inte platsar överhuvudtaget när man försöker locka folk med (betal-)sex.
    Men opponerar mig mot användandet av orden horor och fnask i denna blogg. De är förnedrande och människoföraktande.

  15. Mickey J Barczyk
    oktober 25th, 2005 @ 18:17

    fan, min morfar håller sig så om nacken nästan varje dag… är det DET han vill!? Snuskiga tankar från snuskiga människor.

  16. Anonym
    oktober 26th, 2005 @ 20:20

    det är väl att tolka lite väl fritt?
    isådana fall är findus rasister med sin reklam att man blir en jamaican med dreads om man äter deras jamalaya.

  17. Klocklös i Tiden
    november 1st, 2005 @ 14:04

    Dålig reklam

    På senare tid har jag reagerat lite grand över vissa reklamfilmer som jag anser missar målet fullständigt.

  18. Nogger Black
    december 8th, 2005 @ 21:58

    Håller med om att det analyser säger en del om betraktaren.

  19. Fredrik
    september 21st, 2006 @ 22:13
  20. Min
    februari 20th, 2007 @ 10:37

    Nä, det var inte så smakfullt gjort! Bilden på henne är iof inklippt (inte snyggt grafiskt), men tillsammans med copytexten kan jag verkligen tänka mig att många associerar det här med prostitution.
    Kolla in vår pop/indie musik här: http://www.myspace.com/emminamplified
    Du kommer inte ångra dig! =)

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin