Fel funktioner får folk förvirrade
8 mars 2006 | 1 kommentar
Tommy och jag brukar säga att det finns två sorters designers av webbsajter eller av datasystem: de som tvingats stå bakom och hålla käften och titta på när en testperson från gruppen av verkliga användarna försökt använda deras sajt – och de som inte gjort det.
Det är nämligen en förändrande upplevelse. Och nu finns det dokumenterat i akademisk forskning.
Elke den Ouden i sin doktorsavhandling vid tekniska högskola i Eindhoven, lät utvecklare av hemelektronik titta på när vanliga användare försökte använda deras produkter:
”Product developers, brought in to witness the struggles of average consumers, were astounded by the havoc they created”, refererar Yahoo. (Complexity causes 50% of product returns, 6 mars 2006). ”She also gave new products to a group of managers from consumer electronics company Philips, asking them to use them over the weekend. The managers returned frustrated because they could not get the devices to work properly.”
Den Ouden hävdar enligt Yahoo att de flesta bristerna i produkterna hade sitt ursprung i designprocessens allra första fas: definitionen av vad produkten ska göra.
Kategori: Design och användbarhet
Kommentarer
En kommentar to “Fel funktioner får folk förvirrade”
Kommentera
mars 8th, 2006 @ 10:48
Usability in One Easy Step (First Draft)
En rätt intressant kortare artikel på lite samma ämne. Allt blir svårt när det inte fungerar som man tänkt sig = Dålig design.