Förvärrad digital arbetsmiljö i Pressbyrån
9 maj 2006 | Ingen har kommenterat än
Först fick de som jobbar i Pressbyrån i Stockholm ansvaret för att administrera betalningen av trängselskatter – ett impopulärt jobb, som lett till ringlade köer i butikerna när expediterna ska knappa sig in i systemet och söka obetalda avgifter. Och nu har de fått ytterligare ett system att hantera:
”Samir Farah står i kassan på Pressbyrån vid Fridhemsplan och skriver ut de nya SL-biljetterna. Kön växer lång medan kunden väntar. Kontakten med centralsystemet är bruten och Samir Farah får försöka på nytt.
– Det tar lång tid att trycka ut kvittona och ibland ligger centralsystemet nere så att det tar ännu längre tid, säger Samir Farah.”
Nya SL-biljetter en flopp (Stockholm City, 7 maj 2005)
(PS: Det är kanske svårt att tro idag, men ännu i början av 80-talet, när jag pluggade på universitetet och jobbade extra i Pressbyrån, hade kiosken på Timmermansgatan inte ens en kassa-apparat; inte heller någon räknesnurra. Jag gjorde alla summeringar av priser i huvudet.)
(PPS: Nej, jag tycker inte det var bättre. Men det är fascinerande att det uppenbarligen gick att driva ett företag utan datorer för ganska kort tid sen. Idag kan man ibland få intrycket att det vore omöjligt…)
Kategori: Digital arbetsmiljö
Kommentarer
Kommentera