Det digitala grannskapet och ”neighbourhood journalists”
30 augusti 2006 | Ingen har kommenterat än
Jag blir mer och mer förtjust i bloggar som väljer att vara ”mikro-lokaltidningar” – som den charmiga KistaChic.
Det här är en väldigt under-befolkad nisch på nätet, och som gjorts möjlig av bloggverktygens genombrott.
Bland annat med utgångspunkt från KistaChic höll Anna Toss och jag ett seminarium på Riksbyggens årskonferens i fredags. Lyssnade gjorde ett hundratal representanter från bostadsrättsföreningar över hela landet.
De flesta bostadsrättsföreningar har idag statiska, tråkiga och sällan uppdaterade hemsidor. Syftet med dem är ofta oklart.
Men tänk om de skulle kunna utvecklas till levande sidor för allt möjligt som händer i grannskapet? Åtminstone några skulle definitivt ha möjlighet att bli det.
En sådan utveckling förutsätter att man öppnar upp den ofta ängsliga inhägnings-mentalitet som präglar många föreningars sidor. Att man vågar öppna upp för bredare ämnen än styrelsens information, och för fler än föreningens medlemmar.
Bloggare har från början begåvats med epitetet ”citizen journalists”. Ibland ”grassroot journalists”. Det skapar en bild av, och förväntningar på, bloggaren som nageln i ögat på makthavarna, avslöjaren av missförhållanden, den kritiske granskaren av överheten.
Det sker ibland – Trent Lott, Rathergate, Reutersgate, och så vidare. Men handen på hjärtat är de flesta bloggares möjlighet att göra seriös grävande journalistik ytterst begränsade.
Men tänk om ett epitet för bloggare var ”neighbourhood journalists” istället? I sin närmiljö skulle många kunna hitta de viktiga nyheterna för sina grannar – på en marknad som etablerade media dessutom i hög grad ignorerar.
Vi försökte ge deltagarna en knuff i den riktningen. Här finns också att ladda ner den enkla sammanställning av tips och adresser kring det vi pratade om, som vi lovade deltagarna.
Kategori: Bloggfenomenet
Kommentarer
Kommentera