Enklare bilar blir krångligare multimediamaskiner
13 september 2006 | 2 kommentarer
För inte så länge sedan sedan var det ofta en viss utmaning att sätta sig i en hyrbil. Innan man kunde köra iväg måste man kolla in alla knappar och reglage på just den här modellen. Hur slog man på halvljuset? Var fanns knappen för vindrutetorkarna? Varje bilmodell hade sin egen idé om reglagens plats, form och märkning.
Men sedan kanske tio år har det varit rätt enkelt. Alla biltillverkare har anpassat sig till en standard. Ett snabbt ögonkast räcker oftast för att bekräfta att det ser ut som man är van – och så kör man.
Men det har funnits ett undantag. Bilradion – cdspelaren.
Alla bilradiotillverkare har sin egna idéer om var knappar och reglage ska sitta. Designen är ofta ultrafuturistisk, så man inte har en aning om vad man över huvud taget ska trycka på … eller ska man vrida?
Ibland får jag ljud ur dem. Men försöker jag öka volymen byter jag kanal. Försöker jag koppla in cd:n händer helt andra saker.
Modellen ovan lyckades jag inte stänga av på flera dagar. Till sist upptäckte jag att det som ser ut som sargen nere till höger är en knapp, och att den var märkt ”Off” på undersidan – osynligt från förarplatsen. (Hur man skulle stoppa i CD-skivor hittade jag över huvud taget inte.)
Men radion är ju bara en enstaka apparat. I nya bilar, skriver Economist, har de fått sällskap med navigationssystem,ibland med real-tidsdata om trafikläget, inbyggd DVD-bio för baksätet, Bluetooth-länkar för mobiltelefon, avståndsvarnare, och andra manicker.
”This has caused a proliferation of knobs and buttons, many of them on an increasingly cluttered steering wheel. Anyone hoping to test-drive a new car must first endure a training session to master the dashboard; the days when all a buyer needed was a stretch of open road are gone.
The multimedia overload is a headache for carmakers, too. BMW’s iDrive, an electronic-dashboard system, was meant to simplify things for drivers, but irritated them instead. And Jürgen Hubbert, a former branding boss at Mercedes, says electronics accounted for more of the firm’s warranty claims than anything else for many years.”
Economist: In-car electronics: Strap in and boot up, 26 aug 2006
Tills vettiga standards blir allmänt använda även på det här området borde biltillverkarna tänka mer på enkelhet, menar tidningen:
Japanese firms – which are also keen on electronics, but value simplicity too – have done a better job of pleasing customers. Carmakers should take heed. Electronics can make cars more fun. But when drivers leave their desks and slip behind the wheel, they expect to be done with technical support for the day.
Men varför bara biltillverkarna? Tänk att känna att man inte behöver tech support på arbetet heller …
Relaterat på Blind Höna: Fel funktioner får folk förvirrade, 8 mar 2006
Dålig interaktionsdesign skadar varumärket(DN testar iDrive), 6 feb 2005
Andra bloggar om: interaktionsdesign, användbarhet, bilradio, bilar
Kategori: Design och användbarhet
Kommentarer
2 kommentarer to “Enklare bilar blir krångligare multimediamaskiner”
Kommentera
september 13th, 2006 @ 16:48
Man kan ju bli förvirrad även utan manicker. Jag hyrde skåpbil för första gången i mitt liv för några veckor sen, men när jag skulle köra iväg fick jag inte ur handbromsen. Jag försökte i en kvart och gick sen slokörad och bad biluthyraren om hjälp. Det visade sig vara ett speciellt handgrepp – inte håll-ner-och-dra, inte heller tryck-in-knappen-och-dra utan ett specialgrepp som säkert alla känner till utom jag. Jag åkte rödkindad därifrån och tänkte på dammsugarpåsar (men jag kunde ha tänkt på bilstereos).
september 14th, 2006 @ 18:55
Jag fick snabbt hyra en bil när kamremmen i min egen gick av härom veckan. Det blev en sprillans ny Audi, den hade inte ens gått 50 mil. Rymlig och skön att köra, utrustad med allsköns finesser.
Som en bilnyckel utan nyckel – det var inte intuitivt hur man skulle starta och stoppa motorn.
Och en hanbroms utan handbroms – med en knapp som man först inte hittade när man hade parkerat, sedan inte hittade igen när man skulle lägga ur handbromsen vid avfärd.
Men det värsta var när vi stannade och tankade. Två gånger satt vi och letade 5-10 minuter innan vi kom på hur man öppnade tankluckan.
Jag blev arg på bilen, min kära blev arg på sig själv för att hon kände sig så oteknisk och korkad.