Fortsatt kaos kring IP-telefoni i Region Skåne
18 juli 2007 | 2 kommentarer
De skånska vårdcentralernas chefläkare anmäler arbetsgivarens nya system för IP-telefoni til Socialstyrelsen, eftersom systemet fungerar så dåligt att det finns risk för att patienter skadas.
Hösten 2005 började Region Skåne inför IP-telefoni. Projektet kantades med mycket stora problem, eftersom leverantören inte förstått hur arbetet i vården fungerade. (Se Déjà vu om datakrångel i Skåne, Blind Höna 20 okt 2005.)
Problemen har bara fortsatt. Sjuka som behöver vård kommer inte fram på telefon, berättar Sydsvenskan. Linjen är så dålig att det är omöjligt för patient och läkare att höra varandra. Röstbrevlådor och vidarekopplingar fungerar inte. (Region Skånes telefonsystem anmäls – patienterna kommer inte fram, Sydsvenskan 17 juli 2007). Systemet ska nu granskas enligt den så kallade Lex Maria.
Det som, mitt i eländet, på ett sätt ändå är glädjande, är att man nu också betonar att det är ett arbetsmiljöproblem. Tidigare fokuserade kritiken på patientsäkerhet och kostnadsöverdrag.
– Det har tagit kraft från det vanliga arbetet att man har behövt syssla med tekniska problem med telefonerna och det har varit ett stort arbetsmiljöproblem på de vårdcentralerna, säger Lars-Olof Tobiasson, en av chefsläkarna som gjort anmälan, till Sveriges Radio (Landstinget anmäls för bristfälligt telefonsystem, Ekot 18 juli 2007).
Kategori: Digital arbetsmiljö
Kommentarer
2 kommentarer to “Fortsatt kaos kring IP-telefoni i Region Skåne”
Kommentera
juli 18th, 2007 @ 23:44
Det är för djävligt. Någon borde skriva (klart) en bok om att det här faktiskt är ett arbetsmiljöproblem.
juli 19th, 2007 @ 15:32
Vi har fått ip-telefoni på jobbet. Det har funkat rätt OK, fast med ett stort undantag: vi fick ingen utbildning i hur vi ska hantera den. Så jag vet inte riktigt hur jag ringer och till växeln kan jag inte ringa. Jag har fått mer än hundra obesvarade samtal men vet inte hur jag kollar vilka för att kunna höra av mig.
Det är liksom så typiskt: införa ny teknik utan att se till att användarna har en aning om hur de ska använda den.