Grupper lär sämre digitalt
7 juli 2007 | 3 kommentarer
Ett viktigt inslag i bra teamwork är att gruppmedlemmarna lär sig och förstår vad de andra gruppmedlemmarna vet, kan och tänker.
Den delade kunskapen uppstår inte i grupper som bara kommunicerar digitalt, kan man läsa i senaste numret av Scientific American Mind. Bara i grupper som träffas ”IRL”, i verkliga livet, förmår man lära sig av varandra på ett effektivt sätt.
”Organizational behavior experts Kyle Lewis of the McCombs School of Business at the University of Texas at Austin found that the development of a teams ability to access distributed knowledge required face-to-face interaction. In groups that communicated exclusively by phone or e-mail, this skill did not emerge – an observation of increasing importance, given the rise of teams that operate remotely and coordinate sometimes only through computer interactions.”
The Science of Team Success, Scientific American Mind, June/July 2007. (Hela artikeln bara tillgänglig för prenumeranter)
Det här är extremt viktigt när allt mer av interaktionen mellan människor förmedlas av tekniska system. Jag har skrivit det förut: den information som människor utbyter i digitala system är fattig jämfört med hur det är i den verkliga världen.
Hjälper videokonferenser? Idag satsar många organisationer mycket på sådant för att minska resekostnader. Forskning behövs:
”… whether webcams, videoconferencing or other technologies that allow people to interact will help overcome this problem. For now, the best solution may be to guarantee some face time for members throughout their project.”
Själv tänder jag sällan på videokonferenser. Det är inte långt ifrån samma kvalite som att mötas direkt. Men hur är det med bloggar och wikis – hur påverkar de samarbetet i en grupp? Det skulle jag vilja att någon forskade på.
(Mer om hur rik information är i den verkliga världen i Shopping i Bagdad och Informationssamhället, del x. Hur fattig den kan vara i den digitala världen i Kontextens betydelse: 1 och 2 och i någon mån i Ont i själen: Informationsöverflödets paradox.
Kategori: Kunskap, kognition, kommunikation
Kommentarer
3 kommentarer to “Grupper lär sämre digitalt”
Kommentera
juli 7th, 2007 @ 12:48
Jag tror att det ligger mycket i detta, vi männsikor kommunicerar ju så mycket rikare face-to-face eftersom vi då använder hela vårt register av tonfall, kroppspråk etc och automatiskt anpassar oss i realtid till de andras kommunikation.
Men det går ju att kombinera fördelarna med personliga möte och digital kommunikation. Just nu slutför jag version 2.0 av en avancerad elearningplattform för läkarutbildning för ett läkemedelsbolag, se http://www.diploma.se/50441.htm.
Jag utvecklade konceptet 2005, det har en del avancerad teknik och pedagogiken bygger på ”konstruktivistiskt lärande” med grupplärande i 3 interaktivitetsnivåer: mellan deltagarna, med handatorer mot en laptop som visar interaktiva patientfall, samt mellan föreläsaren och grupperna. Fungerar oerhört bra för situationer där deltagarna redan kan en hel del inom ämnesområdet och ska vidareutbildas.
juli 16th, 2007 @ 14:32
En annan intressant frågeställning, som jag tycker mig märkt själv, är att om man först träffas ett par gånger och sedan försöker överföra kunskap digitalt och via telefon så blir det lättare. Om någon tänker undersöka detta vidare så får ni hemskt gärna även ta med denna frågeställning!
juli 23rd, 2007 @ 12:35
Hej jag har varit här och läst och funderat. Tack för besöket. Jag hade det lärorikt. Anne-Marie