Peak of Inflated Expectations
13 augusti 2007 | Ingen har kommenterat än
Den uppmärksamme såg att löftet att de talande prislapparna skulle lanseras ”i höst” var daterat våren 2004. Än har de ju inte hörts av.
Det får mig att tänka på Gartner-konsulteriet, som har satt sitt varumärke på en kurva över hur innovationer utvecklas – en Hype curve som beskriver en Hype cycle. (Tips: om du vill göra riktigt stora pengar som konsult, måste du uppfinna en egen kurva, eller en matris. Helst ska de kunna kopplas ihop med ditt namn: en Jansson-kurva, eller en Larsson-matris.)
Normalt tar Gartner också snormycket betalt för dem, men Guardian har kopierat en relativt färsk:
(Från: Hype Cycle: phone convergence up, IPTV down, 19 juli 2007)
Det roligaste med Gartnerkurvan är de poetiska, närmast geografiska namnen: Från ”Peak of Inflated Expectations”, ner i ”Trough of Disillusionment” och upp längs ”Slope of Enlightenment”.
Leta förgäves efter e-papper på kurvan ovan. Kanske peakade de häromåret. Kritiken mot Gartners årliga kurvor är att de inte är särskilt konsistenta. En del företeelser försvinner bara hux flux, andra kan dyka upp första gången långt till höger på kurvan.
Lurigt är att kurvan ger sken av att alla tekniska innovationer så småningom blir något. Så är det ju inte.
Som bloggaren Jorge Aranda elegant uttrycker det i sin Aranda-kurva (sic!): Vissa tekniker klättrar aldrig upp till någon ”platå av produktivitet”. De faller från ”Cliff of oblivion” ner i ”Graveyard of unfortunate ideas”.
Kategori: Prylar och teknologi
Kommentarer
Kommentera