Ett badrum av marmor med knappar som hos farmor
17 december 2003 | Ingen har kommenterat än
Det var lite orättvist, men jag kunde inte motstå det: den ekofria telefonen i badrummet är ett lustigt inslag i en artikel i New York Times som är både läsvärd och lätt att raljera över ( Working Hard to Make Technology Easier, 16 dec).
NY Times reseskribent Joe Sharkey frågade sig i en tidigare kolumn varför ljusknappar och reglagen i duschen på hotellrum måste vara så förbaskat krångliga.
Hos hotellkedjan Peninsula i Hong Kong har dock Sharkey hittat ett lysande undantag: knappar man kan begripa och duschar med en kallvatten och en varmvattenkran.
Det beror, visar det sig, på Fraser Hickox, ”manager for research and technology at the Peninsula Group of luxury hotels” (inte visste man att hotellkedjor hade sådana) och chef för hotellkedjans användbarhets-laboratorium – med 19 anställda (varav 8 ingenjörer).
Tack vare dessa har man alltså lyckats nå fram till en lösning där…
”…you turn on the hot and cold water using the same kind of handles your grandmother used.
’Capstan handles just make sense,’ [Fraser Hickox] said. ’There’s on, there’s off. Besides that functionality, capstan handles provide ease of use for older people who may not have full-strength grasping ability or who have a little tremor in their hands. With capstans, which we had to have specially made, by the way, they can get their hands around the thing.'”
(Så nu vet vi svaret på ”Hur många ingenjörer krävs det för att vrida om en vattenkran?”)
Hickox team har också arbetat hårt med lampknapparna:
”Turning the lights on and off also required a lot of thinking at the lab.
’The light switch should be where you would look for the light switch at your grandmother’s house,’ Fraser Hickox said, and that makes him a technological visionary in my book. (…)
Peninsula hotels have bedside control panels with easy to understand buttons ’in words, not symbols,’ Mr. Hickox said, for controlling lights, temperature, alarm clocks, window drapes and entertainment systems.”
Trots att det alltså går att ha ganska roligt åt texten, är det värt att ta den på allvar. Användbarhet handlar just om att undersöka hur människor verkligen kan hantera tingen omkring oss. Det finns flera goda exempel på det i artikeln – som det här:
”Another innovation that came from the lab, incidentally, is about as low technology as it gets. In the dressing area of each room is a small hinged wooden bin that opens like a mailbox chute into a box in the outside corridor, allowing guests to leave their shoes out each night to be returned shined before morning.
’There are a lot more women traveling alone these days, and women don’t like opening the door at night to put shoes out,’ he said. ’This solves the problem very simply, doesn’t it. Good technology ought to be subtle.'”
För vilket man kan tillägga att god design och god teknologi också är just omtänksam.
Relaterat På Kornet:
Jag har skrivit just om krångliga ljusknappar i Konsten att krångla till det.
Jag har också använt just duschreglage och ljusknappar som ett exempel på, och metafor för, vad interaktionsdesign är, i En sajt kräver tre sorters design – avsnittet Informationsarkitekten samordnar.
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
Kommentera