Varför har USA inget folkhem?
19 maj 2003 | Ingen har kommenterat än
Ännu mer om det politiska språkets metaforer. En färsk intervju med lingvistikprofessorn George Lakoff (tidigare notiser här) om hur den konservativa sidan behärskar den politiska retoriken i USA finns på tompaine.com:
”Think about the framing of ”tax relief.” Relief says that taxation is an affliction, a burden that anybody who takes the affliction away is a hero and good, and anybody who is against it, wants people to suffer, right? You are against alleviating suffering? (—)
Liberals have no idea that language is not neutral, it is framed — they walk into these things all the time. So, liberals have the idea that if you just tell people the facts, people will be rational, and reach the right conclusion. The facts will set you free. They won’t!”
Lakoff pratar om hur den konservativa ideologin i USA modellerats efter metaforen om en strikt, patriarkalisk familj med den starka fadern. Liberalerna har däremot misslyckas med att skapa en retorisk ”ram” byggd på idén om den goda, stödjande familjen.
Jag tvivlar på att Lakoff känner till det, men Sverige präglades ju under kanske 50 år av folkhemsmodellen, som Per Albin skapade just med metaforer om den goda familjen:
”Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andra, där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad, den starke trycker icke ned och plundrar den svage. I det goda hemmet råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet. Tillämpat på det stora folk- och medborgarhemmet skulle detta betyda nedbrytande av alla sociala och ekonomiska skrankor, som nu skilja medborgarna i privilegierade och utarmade, i härskande och beroende, i rika och fattiga, besuttna och utarmade, plundrare och utplundrade.”
(ur riksdagsdebatten den 28 januari 1928 – inklämt i en diskussion om sockerpriser och riksdagsledamöternas lunchtider)
Lakoff erbjuder också några allmänna retoriska råd:
”It’s very important to know that if you take someone else’s words or ideas and negate them, even if you are against the ideas… you support the ideas by negating them.” (—) ”You can’t just take their frame and say we are against it, because you support their frame.”
Intervjun är i två delar: Left Out By Right Rhetoric och The Moral Imperative.
Kommentarer
Kommentera