Blind Höna

Sedan 2001

Mer om varumärket som metafor

3 september 2003 | Ingen har kommenterat än

”Kriget mot terrorismen har aldrig varit något krig i traditionell mening, eftersom det saknar både en tydlig måltavla och en bestämd geografisk plats. Det är i stället ett slags varumärke, en idé som enkelt kan franchisas av alla regeringar som är på jakt efter ett universalmedel som tar bort politisk opposition.”

Naomi Klein i Aftonbladet om offensiver mot mer eller mindre verkliga terrorister i Georgien, Indonesien, Spanien, Israel, Colombia, Filippinerna, Kina och Mexiko: Fritt fram för småhandlarna” (2 sep).

Det är fascinerande att begreppet ”varumärke” har blivit en sådan kraftfull metafor – för helt motsatta sidor i den politiska debatten. (Se notisen Hur smakarEMU?.)

(Och jag har inte ens läst No Logo ännu.)

Kommentarer

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin