Inte så smarta kort, trumfade av Ebba
25 september 2004 | Ingen har kommenterat än
Amerikanska varuhuskedjan Target skrotar sitt försök med ”smarta” kreditkort efter att ha spenderat 40 miljoner dollar på försöket. Skälet: för krångligt för konsumenterna att använda – krångligare än den gamla tekniken.
Ett ”smart” kort har en liten mikroprocessor, som kan laddas med rabatterbjudanden, istället för ”bara” en magnetremsa. Men Business2.0 kallar det ”Target’s Not-So-Smart Cards”:
”…technology works only if it makes coupon use effortless. In Targets’s case, technology made obtaining disounts more difficult. Shoppers had to order a special card reader from Target, then install peripherals on their home compuiters and use it to download coupons on the cards.”
(Business2.0 – endast för prenumeranter)
Och den som installerade hårdvaran tvingades brottas med en krånglig mjukvara: ”Customers had to jump through complex hoops to get coupons.”
Business2.0:s illustration är ett kreditkort med dumstrut som fått skriva ”I will not be overly complex” tio gånger på en svart tavla. Och en av mellanrubrikerna är ”Keep it simple, stupid” – den så kallade Kiss-regeln. Min förslag till motsvarande svenska regel är Ebba-regeln: Enklare blir bättre, alltså.
Skälet för handlarna att införa så kallade smarta kort är att de ska kunna samla in bättre data om våra köpvanor, och därigenom skicka mer målinriktade reklamerbjudanden till oss konsumenter (ingen rabatt på köttfärs till vegetarianer, mer rabatt på välling till de som redan köpt blöjor …).
Men kostnaderna, för att till exempel att utveckla datasystem som ska hantera informationen och korten, visade sig mycket höga. Man byggde bland annat om 37 000 kassaterminaler – i onödan, som det visade sig.
Och konsumenternas skäl att använda korten är små. Handlarnas lösning för detta är att ge bättre rabatter, vilket ju blir ytterligare en kostnad.
Om de eventuella vinsterna av mer skräddarsydd, målinriktad reklam faktiskt skulle uppväga kostnaderna – om systemet verkligen används? Ingen vet.
Kommentarer
Kommentera