Blind Höna

Sedan 2001

Sajt analyserar automatiskt vad som skrivs om USA-valet

30 september 2004 | 2 kommentarer

Bush och Cheney får två tredjedelar av mediautrymmet, Kerry och Edwards en tredjedelBush och Cheney får två tredjedelar av uppmärksamheten i media, Kerry och Edwards en tredjedel.
University of Western Australia övervakar vad amerikanska och internationella (läs engelskspråkiga i västvärlden) media, de största amerikanska företagen och ett antal miljöorganisationer skriver om det kommande amerikanska presidentvalet.
Ett automatiskt system går varje vecka igenom 500.000 dokument med sådär 125 miljoner ord fördelade 11 miljoner meningar. Systemet mäter hur mycket utrymme kandidaterna får, och vilka nyckelord som är mest karaktäristiska för dem. Dessutom försöker systemet mäta om uppmärksamheten är präglad av positivt laddade ord eller av negativa.
Resultatet visas snyggt på sajten US Election 2004.
Medias värdeomdömen är i stort sett neutrala, enligt analysen: under vecka 38 hade artiklarna om Bush en mycket svag positiv övervikt (+1 på en skala där noll betyder ingen övervikt åt något håll). Texter om Kerry/Edwards hade en svag negativ vinkel (-1).
Men går man till vad de största företagen skriver på sina sajter är bilden en radikalt annan. Dels får Bush knappt 90 procent av utrymmet. Och artiklar om Kerry har en negativ övervikt på -12 (!).
Bush/Cheneys nyckelord vecka 38 var: guard, iraq, campaign, republican, gore, national, speech, war, nominee och convention. Kerry/Edwards: mate, vietnam, campaign, nominee, challenger, war, iraq, dean, massachusetts, running
Egendomligt att se både Gore och Dean dyka upp i listorna.
Under varje kandidat kan man studera se nyckelords-skillnader mellan media i USA, Canada, Storbritannien och Australien/Nya Zealand. I Australien och Nya Zealand ligger ”emperor” på Bushs nyckelords-topplista.
Oväntat: I Canada är ”blog” och ”kos” unika nyckelord för John Kerry. Uppenbarligen har kanadensiska medier uppmärksammat vad kampanjbloggen Daily Kos skriver.

Kommentarer

2 kommentarer to “Sajt analyserar automatiskt vad som skrivs om USA-valet”

  1. Gustav
    oktober 6th, 2004 @ 09:47

    Coolt!
    Intressant att man plockar in företagens hemsidor, förutom media.
    Vore intressant att se en kontinuerlig bevakning av svenska källor på nätet – media, företag, organisationer – för att se hur de diskuterar politiker och begrepp som kärnkraft, försvaret, genteknik, mutor, djurrättsaktivism, Brunei, skattesänkningar eller vad annars som är på tapeten.
    Man kunde dessutom göra det möjligt för köpare att beställa egna bevakningar. Lite grand som att man kan beställa SIFO-undersökningar i någon viss fråga.

  2. Jonas
    oktober 6th, 2004 @ 11:29

    … och ganska snart troligen också för att scanna vad som ”lågtröskelpublicister” som webbloggar skriver. Det verkar ju som om valkampen i USA nu t.ex. mycket noga kollar vad som skrivs där, och medvetet har gjort bloggarna till en målgrupp för sina kampanjinsatser.
    Det blir ju ännu enklare att göra sådana här analyser ur webbloggarnas RSS-flöden, till exempel.

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin