Klicka inte där i Norge
27 april 2005 | 5 kommentarer
Jag är i Norge och gör användartester för ett nordiskt intranät. Överraskande resultat: fyra av fem testpersoner är helt oförstående till att man kan komma åter till förstasidan genom att klicka på företagets logotype uppe till vänster på sidan.
Det är ett faktum – men jag har ingen aning om varför det är så. Och jag kan inte minnas att det är något problem vid svenska tester jag gjort. Visst använder många i första hand back-knappen, eller letar kanske efter en särskild ”Hem”-länk – men de brukar ändå använda detta sätt om de tidigare metoderna inte funkar…
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
5 kommentarer to “Klicka inte där i Norge”
Kommentera
april 27th, 2005 @ 09:15
Jag vet inte men den här postningen blir liksom väldigt komisk 🙂 i skenet av alla norgehistorier 😀
april 27th, 2005 @ 11:08
Antagligen har jag lite norskt blod i mig. Jag kom på, att det var nog inte förrän jag blev bekant med bloggar, som jag ”lärde mig” att logotypen ofta är en hemlänk.
april 27th, 2005 @ 13:04
Glädjande resultat tycker jag som just har gjort klart en sajt där loggan inte är länkad över huvud taget. Den är försedd med Hem-länk, men förstasidan blir allt oftare i dessa sökmotorberoende dagar, mindre intressant än undersidorna eller kategorisidor.
april 27th, 2005 @ 16:45
Varför inte länka loggan OCH ha hem-länk? Skadar ju inte, sajten blir bara mer flexibel för de som förväntar sig att loggan är just länkad.
april 27th, 2005 @ 19:32
Daniel: Jodå, det blir säkert vår rekommendation till designteamet. Som du säger kostar det inget och gör bara sajten mer flexibel.