Låt lyssnarna bidra!
5 juli 2005 | 1 kommentar
Bjud in dina läsare att utveckla dina tankar tillsammans med dig. Så tycker jag.
Bjud in dina kunder att med den nya tekniken skapa bättre produkter tillsammans med dig! Det är Business Weeks budskap till företagen. (Ett av deras exempel är att Lego bjuder in entusiaster att påverka designen på nya modeller.)
Här kommer en variant till: Bjud in dina lyssnare att skapa bättre radio tillsammans med dig.
Jag har skrivit tidigare om Radio Paradise, min favvo-internet-radiostation, och hur roligt (men märkligt) det är att ha ett personligare förhållande till en radiostation i Kalifornien än till svenska P3.
Hos Radio Paradise låter man i alla fall lyssnarna själva ladda upp sådana låtar, som man tycker borde finnas med på kanalens playlist.
Allt enligt antagandet att om jag gillar deras ordinarie mix, men dessutom en låt eller artist som saknas där, är väl chansen väl hyfsad att den också passar in i mixen – och att andra lyssnare också skulle gilla den (om de kände till den).
Så lyssnarnas förslag – ”Listener Review Channel” – rullar sedan som en systerkanal till deras vanliga playlist.
Och lyssnarna har självklart möjlighte att gå in och ge sitt betyg till de föreslagna låtarna: tumme upp eller tumme ner.
Till sist är det Bill och Rebecca som bestämmer om låtarna verkligen flyttas in till den ordinarie spellistan. Men det tar ett par veckor eller så: och under tiden är lyssnarnas förslag ett kul ställe att hitta nya artister jag aldrig hört förut. (Det är ju det som är problemet: att det finns så mycket begåvad musik man hör alldeles för sällan.)
Att ladda upp mp3:or på det här viset är naturligtvis ett upphovsrättsbrott. Men utan det hade inte jag (eller ni?) varit medvetna om (till exempel) The Decembrists. (O, vilka snygga teckningar på deras sajt och deras skivor!)
Och chansen att jag ska köpa dem (eller låtar på iTunes) har ju ökat astronomiskt sedan jag fått reda på att de över huvud taget fanns och fått provlyssna på ”Sixteen military wives”. Radio Paradise har också alltid länkar direkt från sin playlist för att köpa låten från iTunes eller albumet från flera webbshoppar.
En risk med ett sådant här system är förstås att det kan utnyttjas av skivbolagens marknadsföringsavdelningar, snarare än av de ”äkta” entusiasterna bland lyssnarna. Helt kan man inte undvika den risken, men man kan reducera den; och det betyder inte heller att idén i sig är dålig.
Relaterat på Blind Höna: Mer om artikeln i Business Week fanns i Blind Höna-notisen”Den samlade effekten av oegennytta och egennytta”(4 juli 2005). Mer om marknadsföring av musik online i ”Nedladdningar skadar inte musikindustrin” (15 aug 2002).
Kommentarer
En kommentar to “Låt lyssnarna bidra!”
Kommentera
juli 5th, 2005 @ 10:02
Woa! Decemberists. Har lyssnat mycket på dem den senaste tiden. Om du inte köpt/skaffat deras senaste ”Picaresque” så gör det nu. ”Sixteen military wives” är bara en av 11 superlåtar. Det är som att gå på en teaterföreställning på landsbygden i Maine i slutet på 1800-talet. ”The Mariner’s Revenge Song” är grym fantastik.
Ska spana in Radio Paradise.