Svenskt dataspel tränar icke-våld som lösning
6 november 2005 | Ingen har kommenterat än
Leif Pagrotsky satsar 45 miljoner till utveckling av dataspel med ”nordiska värderingar” – till skillnad från ”mordiska värderingar”, då?
Kan kanske passa in på spelet Foreign Ground, utvecklat av Skellefteföretaget Data Ductus i samarbete med Försvarshögskolan och Luleå Tekniska Universitet.
Data Ductus har dåligt med info på sin egen webb, men Gamespot rapporterar från företagets demonstration av en prototyp vid Serious Games Summit i Washington. Spelet får ett positivt mottagande:
”Foreign Ground, a game from Sweden, is set to train its forces to avoid confrontation.
Foreign Ground, a training sim for peacekeeping troops that was developed for the Swedish Department of Defense (…) is intended to improve users’ ”soft” skills. The development team’s brief was to create a game for peacekeeping troops slated for travel to countries in which they had no prior experience. Historically, these soldiers have faced difficulties in interacting smoothly with local populations: Armed soldiers in an unsettled region confronted with people with whom they share no common language makes for a volatile mix.”
Gamespot News: Sweden’s military trains for peace, 4 nov 2005
”Träningen går ut på att lösa situationer som uppstår utan att till-
gripa våld”, säger Nigel Papworth på LTU om spelet i Skellefteå kommuns tidning (pdf).
Dataspel med mer mordiska värderingar är till exempel det amerikanska America’s Army, som används för att rekrytera ungdomar till den amerikanska armén, och träna dem att skjuta utan att tveka. Se Blind Höna-notiserna Lär dig döda med videospel (24 aug 2004) och Verklighetens födda mördare (5 dec 2003).
Kommentarer
Kommentera