Metro inför nyckelordsannonsering på papper
20 april 2006 | 1 kommentar
Metro kommer att börja sälja ”pappersburen sökordsannonsering”, skriver de i gårdagens nummer. Det borde nog heta ”nyckelordsannonsering”, men är alltså en papperstidningens motsvarighet till Googles AdSense – små enkla (?) annonser som visas utifrån av annonsören köpta nyckelord i en text.
”Man kan tänka sig att Arbetsförmedlningen köper ordet ’jobb’. Då får de en liten annons i samband med artiklar där ordet ’jobb’ nämns”, säger Metros chefredaktör Sakari Pitkänen i onsdagens tidning (19 april 2006).
Hur annonsen ska utformas, hur stor plats den får, var de ska ligga (i slutet? insprängd i texten? mellan rubrik och ingress?), eller om det kan finnas flera annonsörer till varje nyckelord, eller hur många nyckelordsannonser det kan finnas till en viss text, framgår inte.
Däremot säger man att annonserna inte ska finnas på ”de rena nyhetssidorna”, och att annonsörerna inte har någon som helst möjlighet att påverka vad som sägs i artikeln.
I månadsskiftet april-maj kommer vi att få se de första annonserna. Metro hade redan några timmar efter att man berättat om möjligheten sålt nyckelorden ”snus” och ”internet”. Priset framgår ännu inte av Metros annonsörsinformation på nätet.
Kategori: Ekonomi, media och samhälle
Kommentarer
En kommentar to “Metro inför nyckelordsannonsering på papper”
Kommentera
april 20th, 2006 @ 18:52
Business Week har i veckans nummer (April 24) en artikel om ”Rise of the Lowly Search Ad” som man placerar endast obetydligt högre än en ”poorly Xeroxed Herbalife flyer stapled to a telephone pole.”
http://www.businessweek.com/magazine/content/06_17/b3981022.htm
Google Search är ju numera praktiskt taget oanvändbart på grund av kommersialiseringen. Själv blir jag också oerhört irriterad på bloggar som har dessa ad-sense (nonsens vore bättre) annonser i kanten eller, ännu värre, mellan blogginläggen. Det borde åtminstone finnas en ordentlig opt out option. Med tiden lär man sig dock att automatiskt ignorera reklamen.
I en dagstidning som Metro kan ju denna idé bara bidra till att ytterligare luckra upp gränserna mellan annonser och redaktionellt material. Not good.
I den österrikiska dagstidning som jag först läser (på nätet) har man gått ännu längre och tillåter kommersiella propagandartiklar mitt bland det redaktionella materialet. Dessa artiklar är då försedda med en rubrik som jag just nu inte minns samt en obetydligt avvikande bakgrundsfärg. Ofta läser man dem utan att märka vad det är frågan om. (Detta kan kanske förklara en del av min blogginlägg.)
Det här är inte bra. Och värre lär det bli.