Brandalism
5 augusti 2006 | Ingen har kommenterat än
Hittar ett för mig nytt ord i Economist:
”We need to be engaging with them, not banging them over the head with brandalism that pollutes their space,” säger en person på Unilever ödmjukt med anledning av att de driver en reklamkampanj på MySpace. (Marketing on MySpace, juli 2006)
Men jag är minst sju år bakom flötet: det fanns i Wireds ”Jargon Watch” redan i februari 1999, berättar WordSpy och definierar det som:
The defacement of public buildings and spaces by corporate ads, logos, and other forms of branding (brand + vandalism).
Vad som kanske ändå är intressant är att
1) ordet nu används av företagets egen företrädare, inte av reklam- eller sponsringsmotståndare, och
2) det ”public space” som riskerar att smutsas ner är inte någon fysisk byggnad eller plats, utan ett helt virtuellt rum.
(Dessutom verkar brittiske street art-konstnären Banksy kalla sin genre ”brandalism”.)
Kommentarer
Kommentera