Blind Höna

Sedan 2001

Brandalism

5 augusti 2006 | Ingen har kommenterat än

Hittar ett för mig nytt ord i Economist:

”We need to be engaging with them, not banging them over the head with brandalism that pollutes their space,” säger en person på Unilever ödmjukt med anledning av att de driver en reklamkampanj på MySpace. (Marketing on MySpace, juli 2006)

Men jag är minst sju år bakom flötet: det fanns i Wireds ”Jargon Watch” redan i februari 1999, berättar WordSpy och definierar det som:

The defacement of public buildings and spaces by corporate ads, logos, and other forms of branding (brand + vandalism).

Vad som kanske ändå är intressant är att
1) ordet nu används av företagets egen företrädare, inte av reklam- eller sponsringsmotståndare, och
2) det ”public space” som riskerar att smutsas ner är inte någon fysisk byggnad eller plats, utan ett helt virtuellt rum.

(Dessutom verkar brittiske street art-konstnären Banksy kalla sin genre ”brandalism”.)

Kommentarer

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin