Blind Höna

Sedan 2001

Användarcentrera – tjäna miljoner

30 april 2007 | 2 kommentarer

Bort på inuseful.se InUse-bloggen har jag en ganska lång post om de stora framgångar Electrolux fått genom att låta hela koncernen arbeta med användaren i centrum: Stöp om företaget, nå rekordvinster, och bli börsvinnare – med personor!.

(Personor är typanvändare, som visar på genomgående drag hos kunderna. Electrolux har fyra: Anna, Catherine, Maria, och Monica. Så här beskrivs de i en BusinessWeek-artikel: ”Catherine is a neatness freak, while Anna just wants to get the chores over as quickly as possible. Monica is superefficient and Maria is a homebody who dotes on her family.”)

Det är blir allt vanligare idag att säga att man vill ”förstå användarna” (som Playaheads vd Hanna Renlund Westerbergs). En av de tydliga lärdomarna av Electrolux framgångar är att det gäller att vara långsiktig och grundlig. Vill man få ut maximal effekt av ett användarcentrerat arbetssätt, räcker det inte med några timmars användarintervjuer i början av projektet.

Enligt Business Week (Electrolux Redesigns Itself, 27 nov 2006) har man gjort 160.000 (!) besök hos kunder över hela världen sedan 2004, när programmet startade.

Det gäller inte minst att få högsta ledningen att förstå och ta till sig arbetssättet – inte bara resultatet av en eller annan rapport från användarstudierna:

”[VD Hans Stråberg] is training 700 managers, including nearly all of his top execs, in the methods of the Consumer Innovation Program. Working in small groups that include designers, engineers, and marketers, the managers develop their prototype products. By working in multidisciplinary teams from the beginning, designers avoid developing products that can’t be engineered, engineers eschew technological solutions that aren’t visually appealing (…)

Frank Dowling, North American marketing and design director, says home visits are helpful for his engineers. ’It brings the consumer focus that a lot of the designers don’t see,’ he says. That helped Electrolux engineers redesign dishwashers for the U.S. market, repositioning baskets and racks after watching consumers load machines.”

(Electrolux Redesigns Itself, 27 nov 2006)

Kommentarer

2 kommentarer to “Användarcentrera – tjäna miljoner”

  1. Bertil Hansson
    maj 23rd, 2007 @ 13:20

    Har du tittat på http://www.boxesandarrows.com/view/comics-not-just-for
    Drar man ut den tråden lite mera så går det att koppla ihop användningsfall och annan modellering med personainstanser och sen gör man sin offert i form av ett seriealbum!
    Allvarligt, nån som har svensk erfarenhet av att dokumentera och presentera i serieform?

  2. Jonas
    maj 23rd, 2007 @ 19:45

    Tja, lite relaterat i alla fall. För ett-två år sedan gjorde ICA i alla fall ett särskilt seriealbum för att utbilda personalen internt i en viss fråga … och seriefigurerna var desamma som i ICA-reklamen, handlaren Stig och hans anställda. Det blev oerhört populärt, om jag är rätt informerad.
    Det hndlade inte specifikt om it – men personor används ju ingalunda bara för it heller.

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin