Allt blir kortare – men också längre
5 januari 2009 | 1 kommentar
”Everything becomes a shorter version of itself. Essays become op-eds. Op-eds become blog posts. Blog posts become Twitter tweets.”
… säger David Brooks i NY Times. (The Sidney Awards , NY Times, 1 jan 2009).
Slagfärdigt, men det är bara halva sanningen. Många saker blir längre: Fler och fler filmer blir två timmar, två timmar och en kvart, två och en halv timme. Min vän Henrik Ahlén påpekade för att tag sedan: Två-minuters videoklipp på YouTube ser vi gärna, tretimmars långfilmer ser vi gärna – men vem vill se en dokumentär på 45 minuter?
Det är mitten-segmentet som faller bort: som de halvlånga artiklarna i tidningen. Den mest lästa artikeln i NY Times 2005 var på över 25.000 tecken; en av de fem mest lästa i samma tidning 2007 var på över 60.000 tecken!
Utvecklingen av nätet har alltså underlättat publiceringen av långa texter. Syftet med David Brooks kolumn ovan är i själva verket att premiera några riktigt långa essäer: Michael Lewis essä The End (Portfolio, dec 2008) är en av de mest läsvärda som Brooks håller fram.
Men visst ökar också snuttifieringen av information. Inte minst de ”nyheter” som vi får via tv.
Kort och långt samtidigt – men inte så mycket mitt emellan, alltså.
Kategori: Ekonomi, media och samhälle
Kommentarer
En kommentar to “Allt blir kortare – men också längre”
Kommentera
januari 7th, 2009 @ 09:11
Clay Shirky säger lite liknande saker, men inte i termer av ”tid” utan snarare i termer av ”elitism” eller kanske kvalitet. Typ att New Yorker och Economist kan fortsätta publicera långa långa artiklar för att de är bäst, men att mycket annat faller sönder till små små bitar och mikroblogginlägg.
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jan/05/clay-shirky-future-newspapers-digital-media