Sökordsannonsering för artiklar
29 mars 2009 | 1 kommentar
Det här har jag inte sett förut: att en tidning köpt sökords-annonsering för en enstaka artikel.
Jag var inne och läste på en amerikansk lokaltidnings sajt, när google-annonserna på bilden här intill visades. Över annonserna för flygbiljetter till Alabama och för ett nyhetsbrev om IT, ligger en annons för Washington Posts artikel Learn to Be Nice to Your Wife, or Pay the Price, som handlar om hur japanska män tvingas anpassa sig till nya skilsmässolagar.
Jag kan inte säga vad som triggat visningen, alltså vilket (eller vilka) sökord de kopplat till sin annons. En vag gissning är att det kan ha varit ”pension”. Men det finns ju inget uppenbart samband med de andra annonserna.
Det är ju inte heller någon särskilt viktig eller tung artikel.
Så: är det vanligt att media sökords-annonserar enstaka artiklar?
Märkligt är också att artikeln är från den 26 november 2007!
Betyder det att det här är vanligt, men att jag missat det?
Eller var det något som man experimenterade med för några år sedan?
Eller är det ett färskt test, där WP medvetet valt en gammal artikel för att tydligt kunna se om en sökordsannonsering ger påtagliga resultat i besöksstatistiken?
Någon som vet?
Kategori: Ekonomi, media och samhälle
Kommentarer
En kommentar to “Sökordsannonsering för artiklar”
Kommentera
april 5th, 2009 @ 20:27
Jag fattar inte ens poängen. Vad är sökordsannonsering? Vad är det som annonseras?