Datakaos i skånsk färdtjänst
17 augusti 2003 | 2 kommentarer
Sydsvenska Dagbladet har under sommaren rapporterat om hur ett nytt datasystem kastat ner färdtjänsten i Skåne i kaos:
”Meningen var att en stor beställningscentral i Helsingborg skulle ge bättre service än tidigare flera mindre centraler, spridda över Skåne.
Det blev precis tvärtom. Sämre service till högre pris.
En till synes oändlig rad av resenärer har sedan i höstas berättat i medierna hur de först har väntat i växeln till beställningscentralen, ofta förgäves, hur de väntat för länge på beställda bilar, ibland förgäves, hur bilarna kört långa omvägar eller bara käpprakt fel.”
Hur blev det så? Av artiklarna framgår flera typiska faktorer:
- Systemet levereras försenat, så man hinner inte med utbildningen.
- Stor omorganisation som bygger på det nya datorsystemet.
- Trots att systemet inte fungerar på testområdet, går man vidare och inför det över hela området.
- Personalen är helt beroende av systemet, möjligheterna att ”fixa och trixa” för att lösa problem (som fanns i det gamla systemet) har försvunnit.
Det här avsnittet, ur en av artiklarna, är särskilt talande:
”Då (den 1 juli, min anm.) visste Skånetrafiken att oddsen att lyckas var dåliga. Trapeze, leverantören av Pass hade talat om att företaget inte kunde leva upp till sina löften. Det amerikanska datasystemet skulle inte hinna anpassas till svenska förhållanden och personalen läras upp förrän tidigast i augusti.
Skånetrafiken bestämde sig ändå för att köra i gång.
Varför väntade ni inte, Ingemar Bryman?
– Därför att vi räknade med inkörningsproblem men att de skulle vara övergående. Nu blev det mycket värre än vi trodde.
Hur kan utbildning av personal vara ett ”inkörningsproblem”? Bara om man sätter maskinerna i första hand, och tycker att människorna ska anpassa sig. (Jag skrev om detta i Måste vi underkasta oss omänskliga datasystem?)
Sydsvenskans artiklar:
- Dålig start bäddade för kaos (4 aug)
- Kaos i färdtjänsten (3 aug)
- Friheten med färdtjänst fördärvad (3 aug)
(Tack till Tommy som uppmärksammade mig på detta.)
Kategori: Webb och IT
Kommentarer
2 kommentarer to “Datakaos i skånsk färdtjänst”
Kommentera
augusti 18th, 2003 @ 00:11
Bara artikellänken från 4 augusti funkar för mig, båda de från 3 aug får jag fel på.
augusti 18th, 2003 @ 07:09
Tack för påpekandet – nu är det fixat!