Ketchupeffekten, eller, Nu springer alla åt samma håll
19 april 2005 | 7 kommentarer
Vi kan nog officiellt slå fast att den här helgen mitt i april har varit bloggens definitiva genombrott i media i Sverige.
ICA-kuriren 15 april: Bloggar ger röst åt folket och Bloggarnas drottning (15 april). Jag, Sara och Annica Tiger intervjuas.
DN 16 april: Bloggare kan avgöra valet 2006: Hans Kullin, Stockholm Spectator intervjuas. Länkar till tjugo bloggar; Hönan karaktäriserad som ”Publiceringsproffs som inte kan låta bli.”
Aftonbladet 17 april: Fredrik Virtanens Sluta röka-blogg startar
Aftonbladet 18 april: ”Folket skapar sin egen offentlighet” – ledarkrönika av Helle Klein. Adress till Magnus Ljungkvist.
Expressen 18 april: Per Svensson om bloggar i Herrklubbad.
Observer 18 april: rapporten Bloggbubbla eller ny arena för opinionsbildning? – bloggarna och valet 2006 publiceras. Intervjuer med 25 bloggare, däribland mig, ligger till grund för rapporten.
Hennes 18 april. Stor artikel om bloggar långt fram i tidningen, inklusive puff på omslaget. Steffanie intervjuad. Belle du Jours bok lottas ut. (Tidningen kommer officiellt ute den 19 april men fanns i kioskerna i Stockholm redan på måndagkvällen. Ej på nätet ännu.)
Metro 18 april: ”Så kan du också bli en bloggare” (pdf). Utdrag ur Hennes-artiklarna. Intervju med Supermamman.se.
Vad blir det efter det här?
Kategori: Bloggfenomenet
Kommentarer
7 kommentarer to “Ketchupeffekten, eller, Nu springer alla åt samma håll”
Kommentera
april 19th, 2005 @ 08:37
Bloggarna svår marknadsföring
K-märkt berättar att Designåret har startat en blogg. Det är företaget Blogsoft som går på bred offensiv och skapar bloggar för såväl Designår som för lokala partigrupper och Fredrik Virtanens ”Sluta Röka-blogg” hos Aftonbladet. Det verkar som den br…
april 19th, 2005 @ 09:46
Ketchup-effekt, ja det kanske är en bra beskrivning. Det är bra att det skrivs om det, lite intensivt just nu men luttrad som jag är tror jag att bloggen inte är lika trendigt om ett halvår eller så. I media i alla fall.
De som har bloggat länge, de som bloggar nu och de som börjar blogga på grund av all uppmärksamhet kommer förhoppningsvis att fortsätta, för att de tycker det är roligt och inte för att de bara har hakat på en trend.
Annica
april 19th, 2005 @ 13:24
Har inte orkat skriva om saken, men: Var inte DN-artikeln märkligt okritisk i sitt refererande av Observer-rapporten? En rapport gjord av ett företag som har intresse av att hajpa bloggar, baserad på intervjuer med bloggare som har intresse av att hajpa sig själva?
Vad har alla nitiskt DN-felfinnande bloggare att säga om den saken?
april 19th, 2005 @ 16:13
Skulle nog kalla det gröt-effekt.. För många av de som har skrivit om det hade verkligen inte läst på. I expressen så stavade de fel på flera ställen med ”blogg-ord”..
april 19th, 2005 @ 17:21
”bloggare som har intresse av att hajpa sig själva”
Finns det någon annan sorts bloggare?
april 19th, 2005 @ 17:25
”många av de som har skrivit om det hade verkligen inte läst på. I expressen så stavade de fel på flera ställen”
dags att kalibrera ironi-detektorn?
juli 24th, 2012 @ 21:25
[…] på? Jag vet inte säkert. Men man kanske ska komma ihåg att detta var hösten 2004 – precis ett halvår innan det publika genombrottet för bloggande i Sverige. Bloggarna hade bara nätt och jämnt börjat nå ut till en större grupp. De allra flesta […]