Blind Höna

Sedan 2001

Att räkna på sin räkning

26 september 2003 | 3 kommentarer

”Det ska bli lättare för konsumenterna att jämföra priser – regeringen kommer med en ny lag om prisjämförelser.” Ungefär så sammanfattade Aktuellt ikväll vid slutet av sändningen.

Men själva inslaget hade klart visat hur svårt det är att jämföra priser på – till exempel – el och telefoni. Aktuellt exemplifierade med telefonabonnemang som innehåller månadsavgift och startavgift och dagtaxa och kvällstaxa och av-bindingsavgift och så vidare.

Jag har svårt att tro att en ny lag skulle hjälpa. Jag har svårt att förstå hur man, rent matematiskt, skulle kunna sammanfatta alla variabler i något sorts meningsfullt jämförelsemått.


I livsmedelsbutiken är jämförpriser vettiga, för de säger något om varans egenskaper. Men strömmen eller pratet har i stort sett samma kvalitet oavsett vilken prisvariant vi väljer. Priserna avspeglar i stället mitt, konsumentens, beteende (ringa mest på dagen eller på kvällen?). Det är en väldig skillnad.

Inte nog därmed. När vi sålde vår lägenhet lät mäklaren oss välja på två modeller för sitt arvode – lite olika procentsatser och fasta priser. Utan att gå in på detaljer gav de lite olika utfall beroende på om priset skulle bli högre eller lägre än vi väntat.

Jag trodde först att mäklaren faktiskt erbjöd två olika produkter: att den ena modellen, som kunde ge mäklaren mer om priset blev högre, skulle vara kopplad till att han gjorde en större försäljningsinsats – till exempel annonserade mer. Men han bara tittade oförstående på mig.

Prismodellerna reflekterade alltså inte någon skillnad i tjänsten. Inte heller kunde jag påverka utfallet genom mitt beteende. Det var rätt och slätt gambling.

Hur ska man avgöra sådant? Jag satte upp en fyrfältsmatris, med prismodell ett och två lodrätt, och de möjliga utfallen (lågt pris, högt pris) vågrätt. Att gissa prisutfallet var omöjligt. Så försökte jag istället bedöma: i vilket av mellan-fallen blir jag minst missnöjd?

I Aktuelltinslaget intervjuades också ”kvinnan-på-gatan”, och fick säga det vanliga: ”man behöver mer information”.

Det tror jag inte heller på. Vi får snarare för mycket information. Problemet är att avgöra vad som är väsentligt.

Vill man verkligen ge konsumenterna mer makt ska man nog satsa på mer – och annorlunda – matematikundervisning i skolorna – snarare än en ny lag (läs notisen Trigonometri eller statistik?). Men vi får väl se, lagen presenteras senare idag. En länk till videoutsändning av presskonferensen kommer under dagen att finnas på www.regeringen.se.

Kommentarer

3 kommentarer to “Att räkna på sin räkning”

  1. Tommy
    september 26th, 2003 @ 09:01

    Visst går det att skapa ett jämförpris. Man hittar på en eller flera typiska användare (eller som du skulle säga: personas) som ringer så många minuter på dagen, så många på kvällen etc.
    Alla människor kommer inte att passa in på dessa typanvändare. Men vi kommer ändå att få en betydligt klarare bild av hur priserna ligger hos de olika bolagen genom dem, än vi får i dagens prisdjungel.
    Detta har för övrigt redan gjorts med taxipriserna i Stockholm, där numera alla bilar är tvungna att ange hur mycket en typisk resa med dem skulle kosta.

  2. Jonas
    september 26th, 2003 @ 09:32

    Hmm, jo, kanske. Jag kan ju inte neka till att typanvändare är nyttiga, när man ska utveckla saker.
    Många tidningar brukar ju ha sådana ”typer” när de ska förklara hur skatteförslag eller liknande slår: Om du ”är” en tvåbarnsfamilj som bor i villa, och har ett barn på dagis och ett på fritids… Om du är pensionär med si eller så ATP…
    Hur pass bra är de egentligen? Brukar de stämma? Kan de ge vanliga konsumenter meningsfull information om prisjämförelser? Och hur kan man lagfästa hur de ska utformas? (Vi får väl snart se.)
    En risk kan i alla fall vara att de konkreta detaljerna döljs av sammanfattningen. Då har egentligen inte konsumenten blivit kunnigare, utan beroende av ett mellanliggande tolkningslager.
    Det kanske är bättre än det är nu. Men jag skulle hoppas på att man också försöker öka konsumenternas kunskap om själva mekanismerna bakom priserna.

  3. Birgitte
    september 26th, 2003 @ 16:04

    Jeg fatter ikke hvorfor der ikke findes noget lignende http://www.teleprisguide.dk her i Sverige? På denne udmärkede danske hjemmeside behöver man ikke identificere sig med nogen bestemt forbrugertype; man kan detaljeret specificere sit forbrug, og få en klar oversigt over, hvad det koster hos hvert enkelt selskab. Det kan vel ikke väre så svärt at lave en lignende service i Sverige?

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin