Expressen: allt utom journalistik
14 april 2006 | 2 kommentarer
Jag tyckte kanske att jag var spetsig i överkant mot expressen.se i granskningen i CAP&Design. Expressen är inte en nyhetsförmedlare, skrev jag. Expressen är ett ett annonsblad.
Vill man läsa en nyhet och klickar på den på första sidan, visar nämligen Expressen mig en sida som ofta till över 90 procent består av annonser, logotyper, egenreklam och puffar för andra delar av tidningen (det är oegentligt att kalla det ”navigation”, för det har ingen systematik).
På min 1024-pixlars-skärm upptar själva nyheten, just det som jag klickade för att få läsa mer om, ofta bara 10 procent av skärmytan. Det enda som syns kan vara en rubrik – i princip samma som man klickade på på första sidan.
Mer av nyheten finns om man rullar ner sidan. Men det är alltså tydligt vad man prioriterar. (Nyheten är sällan särskilt lång. Oftast bara ett par stycken, eller mindre.)
Som sagt, jag tänkte att det kanske var litei överkant vasst. Men sedan dess har ju Expressen, med utpekandet av en misstänkt våldtäktsman innan rättegång, visat att man inte har något med journalistik över huvud taget att göra.
Kategori: Ekonomi, media och samhälle
Kommentarer
2 kommentarer to “Expressen: allt utom journalistik”
Kommentera
april 14th, 2006 @ 23:25
90 % reklam, 10 % fakta. Ungefär som Google då.
april 17th, 2006 @ 21:01
Jag lyckades för ett tag sedan få hela skärmen utan någon redaktionell text alls på aftonbladet.se. Fast då ansträngde jag mig lite, förstås…
http://static.flickr.com/29/64458867_702e955eea.jpg