Och nu blir det reklam
9 september 2007 | 2 kommentarer
Något är skumt här.
”Tillväxten för reklaminvesteringarna på nätet har till synes ingen hejd,” skriver Martin Jönsson i SvD (Nätet lyfter tillväxten när tv sviker, 27 aug 2007).
I tidningen följer upp med en serie om tre artiklar om Reklamrevolutionen (28 aug), Nya annonsvanor (1 sep) och Byråer i brytningstid (5 sep). Fokus ligger på dels att många marknadsförare inte riktigt vet hur de ska hantera det ’nya’mediet.
”Finns det då något som talar för att den digitala reklamboomen kommer att sluta med en smäll, som när dotcombubblan sprack?” frågar SvD i det första reportaget, och svarar ”Nej, egentligen inte.” I förbigående noterar man att ett problem är ”att kunna mäta hur effektiv reklamen är”.
Vi kan anta att de inte läst Jakob Nielsen från dagarna innan:
”The most prominent result from the new eyetracking studies is not actually new. We simply confirmed for the umpteenth time that banner blindness is real. Users almost never look at anything that looks like an advertisement.
Jakob Nielsen’s Alertbox:
Banner Blindness: Old and New Findings, 20 aug 1007
Och hur blir det om det ska pressas in ännu mer reklam på sidorna? Redan i fjol kunde så lite som 10 procent av skärmen hos t.ex. Expressen tas upp av en artikel (Expressen: allt utom journalistik, 14 apr 2006).
Lite relaterat: Ad blocking is theft hos Guardian (19 aug 2007).
Som i Det pratande papperet (Blind Höna, 12 aug 2007), där öronproppar förbjuds för att man inte ska kunna undgå det talande papperets reklam.
Kommentarer
2 kommentarer to “Och nu blir det reklam”
Kommentera
september 9th, 2007 @ 22:23
Hej Jonas, bra iakttagelse. Bob Garfield i AdAge var inne lite på samma linje i våras. (Jag tänkte länka, men sidan var låst nu och din kommentarsfunktion gillade inte en av teckenföljderna i URL:en. Det var en bra artikel, dock. 😉 Bubblegeneration skrev också om det grundläggande problemet häromdagen – att ingen vill se annonserna. Vi har också uppmärksamamt ”banner blindness”: http://www.daytona.se/blogg/ar-du-bannerblind
På tal om det, vet du var man ska platsannonsera för att nå er interaktionsdesigners? 🙂
november 9th, 2007 @ 19:46
Ja, banners har ju nackdelen att de INTE är vad folk kom för, dvs innehållet. Svårigheten ligger ju i att addera till innehåll – ungefär som bloggkommentarer till nyheter eller till andra blogginlägg. I vilket fall borde ju folk titta oftare på en banner som är direkt relevant i förhållande till innehållet den syns i samband med. Det är därför lättare med textannonser där en matchning kan göras mellan textinnehåll. Själv tror jag ju på att försöka ta reda på drivkraften bakom att en användare söker upp ett visst innehåll – och därefter placera både banners och textannonser – as opposed to den traditionella kategoriseringen t ex innehåll=resereportage –> annons=resebyrå. Snarare, innehåll=Ibizareportage –> annons=tatueringar/sexiga underkläder/gym. Eller så, typ… 😉