Du får snart flera nya arbetsuppgifter
11 januari 2004 | Ingen har kommenterat än
… men de kommer inte att handla om det du uppfattar som ditt egentliga jobb.
Ur Cisco.se:s reklambroschyr för IP-telefoni, december 2003, ”Punkt två – det är enklare:”
”Även varje enskild användare har sitt eget webbgränssnitt där man själv utformar och utvecklar sitt abonnemang. Man väljer själv vilka tjänster man vill utnyttja, programmerar direktval och vidarekoppling, byter språk, kopplar till en personlig adressbok etc. Borta är det krångliga beställningsförfarandet – och de långa väntetiderna innan en supportperson får tid att åtgärda de önskade förändringarna.”
Översättning: du kommer, när företaget går över till IP-telefoni (för att spara pengar), också att dubblera som telefonväxelprogrammerare, utöver det jobb som du anställts för. Borta är möjligheten att ringa ett proffs, be dem ”ordna det här” och sedan koncentrera dig på ditt egentliga arbete. Det kommer inte att finnas någon annan support att ringa heller, förresten (sa vi inte att syftet var att spara pengar – vad hade du trott egentligen?).
Eftersom programmet har ett webbgränssnitt förutsätts det vara så enkelt att du inte behöver någon utbildning för det. Har du problem, gå och stör en kollega i hennes jobb.
Kommentarer
Kommentera