Vad Van Dyck, Velazquez och Vermeer visste
27 juli 2004 | Ingen har kommenterat än
Har du det minsta intresse för historia eller teknik – inte nödvändigtvis konst – bör du absolut se ”David Hockney och konstnärernas hemligheter” i repris nu på söndag, den 1 augusti. Programmet gick i TV 2 ikväll.
I ett alldeles strålande tv-reportage visar Hockney hur 1400- och 1500-talskonstnärer som Brunellechi, van Eyck, Holbein, da Vinci, van Dyck, Caravaggio och Velázquez säkerligen använde konkava speglar, och senare linser, för att projicera sina motiv direkt på duken.
Det mest spännande är att gång efter annan visar sig den historiska människans uppfinningsrikedom och nyfikenhet ha löst problem som vi – i vår självförhärligande modernitet – inte riktigt vill betro dem med. Självklart var den tidens främsta målare lika ivriga som våra dagars konstnärer att utnyttja tidens främsta teknik (i sanning ”light and magic”, som George Lucas bolag för avancerad bildkonst heter idag!).
Så lär man sig något inte bara om konst och måleri, utan även om sina egna omedvetna uppfattningar och fördomar – också om historiens ”ursprunglighet” och om den romantiska synen på genialitet.
Några länkar:
”David Hockney’s bold theory that Caravaggio, Leonardo and others used lenses to create their masterpieces has turned the art world upside down.” Smithsonian Magazine: Mirror images, feb 2002.
Böcker hos amazon.com:
David Hockney: Secret Knowledge: Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters
Philip Steadman: Vermeer’s Camera: Uncovering the Truth Behind the Masterpieces
(Tack till Lisen för insiktsfull kommentar.)
Kategori: Ekonomi, media och samhälle
Kommentarer
Kommentera