Blind Höna

Sedan 2001

Lingvistisk lördag 3: Blanda dubbelt verb i brödet

26 februari 2005 | 7 kommentarer

bread2.jpg
I snabbköpet upptäcker jag plötsligt att bröddisken invaderats av … verb. Bröd verkar inte längre få heta potatislimpa, rågkaka eller vetelängd utan Rosta, Njuta och Leva.
Sedan ser jag att det är en hel grammatik som spillts ut där: bröden är adverb (Gärna) eller substantiv (Harmoni, Längtan) eller utrop som Åh så gott.
Framför allt på Pågens verkar marknadsförarna ha fått ett ex av Svenska Akademins Ordlista i julklapp – men Fazer och andra bagerier är inte långt efter. Fazer har brödet ”Må gott” – men också ”Må bättre”. Vem vill bara må bra när men kan må bättre?
Jag föreställer mig en person som inte kan svenska som försöker lista ut vad namnen betyder. ”Hm, ”må” must mean bread – ”gott” could be wheat, then, and ”bättre” perhaps rye?”
Bagerierna får väl kalla sina produkter vad de vill – men hur har det här namnbruket blivit så dominerande just på bröd? För det märkliga är ju att alla dessa namn – Gärna, Leva, Njuta, Må gott, Harmoni – lika gärna kunde ha suttit på olika sorters marmelad, pommes frites eller grönsakskonserver. Hur blev det så här? Och varför?

Kommentarer

7 kommentarer to “Lingvistisk lördag 3: Blanda dubbelt verb i brödet”

  1. steffanie
    februari 26th, 2005 @ 16:55

    Undra om de skyddat sin nya namn? Eller får man ens det, om det redan är ett ord som finns i ordlistan?

  2. David Pettersson
    februari 26th, 2005 @ 17:27

    Klart man får! Varumärket måste dock ha särskiljningsförmåga (t.ex. kan man inte varumärkesregistrera ”Bröd” som varumärke). Det får heller inte ”vilseleda allmänheten”. Frågan är om man verkligen mår bättre med Fazers bröd.

  3. Håkan (hakke)
    februari 26th, 2005 @ 23:40

    Vilken underbar vardagsanalys. Inte undra på att jag står där ibland känner mig förvirrad. (Men margarinet Lätta och apelsinjuicen Må Bra visar att förvirringen sträcker sig bortom bröddisken…)

  4. Andy
    mars 2nd, 2005 @ 03:12

    mmm, vardagsjournalistik I like.

  5. Gustav
    mars 3rd, 2005 @ 00:11

    Glassbranschen verkar vara mer inne på adjektiv (har de månne läst HP Lovecraft och överdoserat på adjektiv?), GB har haft en kampanj med t-shirts med ord som syndig osv.

  6. John E Thelin
    mars 4th, 2005 @ 00:06

    Jag tror att ”längtan” var det första brödet i den här trenden nån gång i mitten på 80-talet, men explosionen som gett de flesta av de exempel du visar är mycket ny – högst två år gammal.

  7. Ylva
    september 29th, 2006 @ 16:58

    Jag har länge undrat över just detta fenomen. Jag tog en runda i brödhyllan på närmaste Ica och antecknade intressanta namn. Listan blev väldigt lång. Just Pågens utmärkte sig. Så jag gick hem och skrev ett mail till dem, och frågade hur de gick tillväga för att namnge sina bröd. Hittade denna blogg av bara farten när jag googlade för att hitta Pågens sida. Här är svaret jag fick:
    Hej Ylva,
    Tack för ditt mail.
    Våra produktchefer, kvalitetsansvariga samt vår ateljé är de som många gånger klurar ut vad för namn ett nytt Pågen bröd ska få. Namnet bestäms
    inte med än gång utan först så ska man provsmaka, dofta och titta på brödet så att brödet får just det namn som passar det allra bäst.
    Ibland så tar man till andra vägar genom t.ex att låta slumpvist utvalda personer få smaka på det nya brödet. De får sen ge förslag på ett namn och ibland så får de välja mellan olika namn som redan är framtagna.
    Vi hoppas att du fått svar på din fråga. Känn dig alltid varmt välkommen att höra av dig till oss.
    Med Vänlig Hälsning,
    Susanne Wiborn – med mjöl på fingrarna
    Konsumentforum
    Pågen AB

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin