Blind Höna

Sedan 2001

Fåfald

4 december 2005 | 4 kommentarer

– Nej, det som hänger framme här är alla storlekar vi har.
– Jaha … var finns nästa närmaste Kappahl-butik då?
– Till höger, trettio meter ner längs gatan.
Lördagsshopping i Stockholms centrum och plötsligt slås jag av vad jag förstås sett, men inte reflekterat över tidigare. De stora kedjorna fyller city med butik på butik – som ofta ligger inomsynhåll från varandra. Wedins har fem butiker (Drottninggatan 66, Kungsgatan 48, PUB-huset Hötorget, Sergelgatan 12-14, Sergelgången) inom en radie på cirka hundra meter, och ytterligare två något kvarter till bort. HM-butikerna i citykärnan är som Egyptens gräshoppor, oräkneliga.
Och affärerrna skiljer sig inte från varandra (en adress för dammode, en för herrmode etc) – i stort sett finns allting överallt. (Men ingenstans finns något lager. Förr att få en morgonrock i storleken större måste man alltså trava iväg till nästa butik. Eller nästnästa. Eller nästnästästa.)
Jag får lite samma känsla som när jag ser utbudet av lösgodis i någon av kioskerna i City. Det ser ut som ett paradis för en godisgris: 70-80 plastboxar med godis. Men tittar man närmare är det bara (hm, ”bara”) tjugo olika sorter, repeterade. Likaså en låång vägg fylld med tidskrifter som lovar lockande läsning. Men det är Cosmopolitan i femton av ställen och Sköna Hem i trettio.
För inte så länge sedan visste vi konsumenter att Si-och-så-butiken fanns på Hötorget, att Den-och-den-affären låg på Sveavägen. Enstaka företag hade kanske två affärer på olika adresser i city.
Det finns förstås någon sorts kapitalistisk logik bakom den här förändringen. Är det en anpassning till en livsstil där vi antingen är stressade och i tidspress och därför slinker in i den butik som ligger närmast (It had better be our shop door and not the competion’s, tänker företaget) – eller planerar mindre och mindre, och bara handlar på impuls (It had better be our shopping window and not the competion’s, tänker företaget)?
Men när skedde förändringen? Hur, vem, vilka formulerade den nya logiken? Och, kanske mest intressant: vad låg det egentligen för butiker i de där lokalerna förut, innan HM tog över rubbet?
(Kanske relaterat: ”Ju mer reklam vi matas med, desto ytligare blir bearbetningen av den. När antalet reklambudskap i en bransch ökar ser konsumenterna färre valmöjligheter istället för fler. Det visar en examensuppsats från Handelshögskolan i Stockholm.” SvD/n24: För mycket reklam – då slutar vi shoppa, 3 dec 2005.)

Kommentarer

4 kommentarer to “Fåfald”

  1. ab
    december 4th, 2005 @ 10:17

    Ja, en sorts butik som det definitivt blir färre av i Stockholm är bokhandlar. Nyligen lades Risbergs på Sveavägen i Stockholm ner. Bonnierbokhandeln mittemot flyttade in på Bonnierkomplexets gård. Bokhandeln på Odenplan är borta. Bokhandeln uppe vid Birger Jarlsgatan försvann för länge sedan. Bokhandeln på Kungsgatan är friluftsmagasin. Bokhandeln på Humlegårdsgatan har blivit – jag vet inte vad.

  2. Christina
    december 6th, 2005 @ 06:40

    Fenomenet du beskriver sprider sig ut i landet. Numera är det dock roligare att shoppa i mindre städer eftersom det där fortfarande finns andra affärer än KappAhl, HM, Din Sko och allt vad de heter. Men som sagt fenomenet sprider sig och är kundunderlaget tillräckligt stort så lär dessa stora kedjor sprida ut sig och ta över helt och hållet.

  3. Jan Wiklund
    december 6th, 2005 @ 13:53

    Lustigt nog var det samma logik som styrde i de gamla kommunistländerna. Jag hade hört sägas att grammofonskivor var billiga där, så när jag besökte Polen 1987 gick jag till en skivaffär – och köpte upp hela lagret. Det fanns bara fem titlar.
    Men redan Raymond Chandler konstaterade att den kapitalistiska och den kommunistiska logiken var en och samma: offra allt för företaget eller offra allt för staten går på ett ut (Raymond Chandler Speaking, Houghton Mifflin 1977).

  4. Martin Howard
    december 9th, 2005 @ 18:44

    Ytterligare en fåfallstrend är den totala avsaknaden av ett ordentligt utbud. Inte nog med att kedjor som Din Sko och Nilsson sakta men säkert håller på att bli de enda skobutikerna, de har ju precis samma fyra par herrskor från Vagabond och Björn Borg och inget annat i alla affärerna. Oavsett vilken kedja man går till.

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin