Blind Höna

Sedan 2001

Ett alternativ till ”personalisering”

6 maj 2012 | 1 kommentar

Särskilt i intranätprojekt brukar idéerna om personalisering dyka upp.

Personalisering kan betyda lite olika saker, men oftast innebär det en typ av filtrering av innehållet. Resonemanget går ofta ungefär så här: Det flödar in en massa material och nyheter på intranätet – men alla behöver ju faktiskt inte se allting. Det vore väl bra om alla bara fick se det som var relevant för dem, och slapp resten.

Vi inför därför en filtrering. Nyheter och material märks upp (med metadata): det här hör till den här rollen, den eller den platsen i organisationen, den här orten, den här behörigheten och så vidare.

I exemplet nedan har vi ett nyhetsflöde.
.

Låt oss anta att nyheten om GD i Aktuellt är viktigt för alla medarbetare. De andra nyheterna antas däremot vara intressanta bara för vissa grupper. Med personalisering på plats skulle en grupp medarbetare därför få ett nyhetsflöde som såg ut så här:


… medan en annan grupp medarbetare ser det här:

Men i praktiken har sådana här varianter visat sig vara problematiska. Människor är rätt obekväma med att det finns saker de inte får se. Och systemet är känsligt för fel: det räcker med att någon märker upp nyheter fel en gång – så att till exempel säljarna inte får se det där de borde fått se – för att kasta systemet i vanrykte. (Och när intranätsredaktören fått skäll för att hon gjort fel en gång tar hon i fortsättningen gärna det säkra för det osäkra och märker upp allt material med ”för alla”.) Så den tänkta fördelen går i praktiken förlorad.

Men det finns ett annat sätt att angripa problemet med ett stort, kanske svåröverblickbart nyhetsflöde.

Istället för att ta bort det som antas vara irrelevant för en viss grupp – lyft istället fram det som antas vara mest relevant.

Det kan göras med grafiska och typografiska metoder: fetstil, bakgrundsfärg, vinjetter … en rad metoder.
Här är en principbild. Den ena gruppen medarbetar får se det här flödet, där de nyheter som är mest relevanta för dem är förhöjda:

Och för den andra gruppen ser sidan ut så här:

Vi försöker alltså hjälpa läsarna att sortera och prioritera – men ingen behöver alltså oroa sig för att något döljs från dem. I stället för att ta bort, har vi försökt skapa ordning genom att förhöja.

Kommentarer

En kommentar to “Ett alternativ till ”personalisering””

  1. Emil
    november 11th, 2012 @ 22:48

    Jag precis så med alla mina foton. Istället för att kasta bort dåliga kort märker jag upp dem jag tycker är bäst. Då slipper jag oroa mig för en subjektiv bedömning inte ska hålla för tidens tand och jag är fri att göra nya urval i framtiden.

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin