Blind Höna

Sedan 2001

Personaliserade rekommendationer? Äh, trams.

4 maj 2015 | 1 kommentar

Är det inte på tiden att vi lägger hela den där fiktionen med ”personaliserade rekommendationer” på historiens skräphög?

Härom dagen fick jag från NYTimes – där jag är reggad prenumerant, nota bene, så de vet exakt vad jag läser – ett mejl med ”Recommended Reading, Personalized For You”.

Vilka är då det? Jo:

  1. Earthquake In Nepal Kills Hundreds And Levels Buildings
  2. US Justices To Hear Arguments On Constitutionality Of Same-Sex Marriage
  3. Bruce Jenner Says He Identifies As A Woman

… det vill säga, de tre absolut största nyheterna under veckan. Varför skulle det behövas ”personalisering” för att tipsa mig om det? Varför motsvarar det inte alls vad jag läser i NYT?

Facebook ”vet” – i teorin – mer om mig än någon annan institution eller företag. De vet vad jag gillar, vad jag läser, vad jag äter, vart jag åker, vilka platser jag besöker. Ändå har jag aldrig sett en annons i Facebooks annonsspalt som lockat mig.
Vad som efterhängset brukar visas (i veckor) är däremot bilder på skjortan jag valde att inte köpa, eftersom den var ful, dyr eller av trist material, när jag var inne på en ehandelstjänst.

Spotifys musikrekommendationer? ”Du har lyssnat på Dire Straits – du kanske skulle kolla (drumroll) … Eric Clapton!”

I löftet kring analys av data om oss (”big data”) ligger att det ska gå att upptäcka oväntade saker. De som gillar Guldnougat faller som käglor för Van Halen och oparfymerad bodylotion. Vad ska det annars vara bra för? Men de rekommendationer jag får verkar antingen vara missuppfattade (skjortan), opersonliga (NY Times) eller trivialt enkla – Clapton, eller annonserna för rakhyvlar. Få parametrar förutom ålder och kön behövs för det, hörni.

Eller rent absurda, som MatchAds annonser i svenska dagtidningar. ”Vårt smarta system matchar din annons med innehållet på alla våra sajter.” Sålunda har en artikel i DN om kvinnor som kidnappats av Boko Haram matchats med annonser för

  • Prova Guts Casino & få 15 spins Gratis – Är det din turdag idag?
  • Stöd svenska småföretag! Genom att låna ut på toborrow.se
  • Shoppar du på nätet? Få pengar tillbaka. Just nu får du 25 kr i reg-bonus.  Cashbackshopping.se

(Tidigare skrev de att de matchade med artikeln du just valt att läsa.)

Ja, men Amazon då?!?

Ja det är just det. Amazon. Amazon ger rekommendationer styrda av data.

Jepp, det gör de. Och har gjort i mer än 15 år. Problemet är att de tycks vara de enda som gör det. Jag vet inte hur många böcker eller artiklar jag läst, där man beskriver möjligheterna med att skräddarsy personliga rekommendationer, som innehåller frasen ”… till exempel Amazon” eller ”som Amazon gör”. Som enda exempel. I Luke Dormehls nya bok ”The Formula”, som handlar om hur algoritmer styr allt mer av vår vardag, förekommer det inte mindre än fyra gånger (sid 150, 156, 210 och 213).

Så rekommendationer fungerar möjligen inom en viss smal domän? Kanske, men notera även en annan sak: Amazon skickar också ut helt vanliga opersonaliserade massmejl till sina kunder, med bara listningar av ”Det här är nya böcker i maj”. Inte lika omtalat, men det enda vi kan sluta oss till, är att det också fungerar – annars skulle de med säkerhet inte göra det.

Det är möjligt att Netflix också lyckats. Jag är inte Netflixprenumerant, så jag vet inte. Jag hör både ris och ros om Netflix rekommendationer. Men de tycks egentligen inte vara baserade på användarnas beteende, utan på en effektiv mikroklassning med en kontrollerad vokabulär av metadata. (Anekdotiskt sägs också Target ha matchat en gravid sextonåring – det är den andra referensen som ständigt, men obekräftat, dyker upp.)

Och en stor matkedja i Sverige gav efter flera års arbete upp sina försök att hitta meningsfulla samband – och skickar bara rabattkuponger på exakt det du köpt.

Skräphög? Kanske överdrivet. Men jag tycker de skräddarsydda, personaliserade rekommendationerna har mycket kvar att bevisa.

Kommentarer

En kommentar to “Personaliserade rekommendationer? Äh, trams.”

  1. Bengt O. Karlsson
    maj 4th, 2015 @ 23:06

    Mycket bra! Jag känner mig ofta förolämpad av de rekommendationer jag får, särskilt vad gäller musik men även litteratur. Vad tror dom om mig egentligen?

Kommentera





Om Blind Höna

Bloggen Blind Höna startade 2001 på adressen kornet.nu/blindhona/. Nu har den flyttat hemifrån till en egen adress. Men det är samma blogg.

Min bok "Jävla skitsystem!" har en egen blogg på javlaskitsystem.se.

RSS-flöde

Sök

Admin